Het belang van goede copy op de HR-afdeling

/ /

Ben je HR manager, Business Partner, Recruiter, Assistant … Of eerder bezig met payroll, rekruteren, administratie…? Iets wat in al die functies al eens naar voren komt is een ‘wervende’ vacature schrijven. Wanneer weet je dat je een kick-ass vacature hebt geschreven die gegarandeerd instroom genereert? Daarbij: goede copywriting is niet van de poes in tijden van SEO en Google For Jobs. Wij bieden je in deze blog alvast enkele tips ’n tricks aan!

Google For Jobs

Google schuimt (tegenwoordig heet dat crawlen) het gehele internet af op zoek naar vacatures. Heb je een vacature staan? Dan moet die absoluut de juiste keywords (zoektermen) bevatten. Hou hierbij vooral rekening met je doelpubliek: wie is dat juist en welke termen gaat zo iemand ingeven op Google. Hoe zal die persoon bij jou terecht komen? Het is werkelijk de grootste tip die we je kunnen geven: denk als je ideale kandidaat en zorg ervoor dat diens zoektermen zéker in je vacature staan.

Zorg voor een match made in heaven

De vacaturetekst zelf moet natuurlijk ook interessant zijn voor de juiste persoon. Hij mag nog zo veel keywords en buzzwords bevatten; als hij verder nietszeggend en/of onvolledig is, zal je doelpubliek onherroepelijk afhaken en dat is jammer.

Wat wilt je ideale kandidaat lezen in jouw vacature? Draait alles rond het loonpakket, of eerder flexibele uren? Iemand met ervaring of een starter? Elke vacature is anders. Stop dus met elke vacature voor 90% te copy-pasten. Als je kandidaat verandert, pas dan ook je copy aan. Zorg met andere woorden dat de vacature zowel een match heeft met de functie als met de persoon die je ermee hoopt aan te trekken.

Meer weten over hoe je creatieve copy schrijft? Lees dan zeker onze blog ‘Creatief schrijven: tips voor de startende copywriter’.

Wat mag er nooit ontbreken in een vacature?

Hier is een handig lijstje om af te vinken:

  • Hoe heet de functie & in welke branchesitueert de job zich?
  • De regio (of nog specifieker de stad/het bedrijf/… indien mogelijk)
  • Een beknopte doch zo concreet mogelijke omschrijvingvan de job-inhoud (het takenpakket mag hier niet ontbreken; niets zo afknappend als een vacature waar totaal niet uit op te maken valt wat iemand juist zal doen)
  • Wat is het profiel (opleiding, competenties, ervaringen, personlijkheid,…) van de gezochte kandidaat?
  • Wat mag de kandidaat verwachten (loonpakket, extralegale voordelen, bedrijfscultuur)?
  • Contactgegevens (bij wie kan je meer info vragen én bij wie moet je zijn om te solliciteren)

Vermeld zeker ook wat de kandidaat moet doen om in aanmerking te komen: moet hij/zij enkel een cv opsturen of ook een motivatiebrief? Moet dat in de vorm van een tekst zijn of liever een videoboodschap? Is een A4 voldoende of al te veel? Wees duidelijk over de verwachting; een onduidelijke vraag schrikt af.


Ziezo, veel informatie alweer! We denken je hier alvast een heel eind mee op weg te helpen. Heb je toch nog enkele vragen of ben je op zoek naar een expert die dit voor jou wilt vastpakken? Neem dan zeker contact met ons op. We bedenken graag een oplossing op maat!