FF Lezen: Company of One, Paul Jarvis

/ /

Pasfoto Christ 1

Christ Coolen, Specialist in marketing(psychologie), Trainer & Spreker

Ik ben gefascineerd door marketing & psychologie. Ik geef trainingen over copywriting, marketing(strategie) en het verbeteren van websites met behulp van psychologische inzichten. Daarnaast schrijf ik veel op Linkedin en publiceer ik De Leukste Nieuwsbrief waarin ik interessante inzichten, onderzoeken en praktische learnings deel over marketing én psychologie.

Hi Christ! Over welk boek hebben we het vandaag?

Company of One van Paul Jarvis.

Klinkt goed! Management, daar houden wij wel van.😉
Waarom heb jij voor dit boek gekozen?

Het boek Company of One vormde het fundament onder de visie voor mijn bedrijf. Een bedrijf beginnen is één ding, maar met dat bedrijf succesvol worden én blijven is nog iets anders. Ik associeerde ondernemen met 80-urige werkweken, gedoe met personeel, en veel stress rondom financiële zaken. Dit boek liet me inzien dat je ook op een andere manier kunt ondernemen. Auteur Paul Jarvis is van oorsprong consultant en designer. Terwijl zijn bedrijf groeide, merkte hij dat hij steeds meer manager werd dan designer. Het voelde alsof hij zichzelf had ontslagen uit zijn baan als designer (de baan die hij eigenlijk het leukst vond). Hij besloot het roer drastisch om te gooien: hij nam afscheid van zijn personeel en werd een “Company of One”. Dat vond ik een inspirerend verhaal.

Voor wie denk je dat het boek geschikt is?

Het boek is geschikt voor iedereen die meer balans wil vinden in werk en leven. Specifiek voor ondernemers, maar ook voor iedereen die een andere visie wil op het traditionele carrièrepad van "steeds een stapje hoger op de ladder".

OK. Nu zijn we officieel nieuwsgierig! Wat zijn jouw 3 key learnings uit dit boek?

1. Groeien en opschalen mag nooit een doel op zich zijn, dat is het centrale idee van het boek. Volgens Paul Jarvis is de sleutel voor meer voldoening in je werk juist niet om een groot bedrijf te creëren en op te schalen, maar om voor jezelf te werken, je eigen uren te bepalen en een (zeer winstgevend en) duurzaam bedrijf van één persoon te worden.

Christ Coolen

2. Groei als doel op zich zorgt ervoor dat je gaat functioneren als een hamster in een steeds sneller draaiend rad. Hoe hard je ook groeit; het is nooit genoeg! Dus je blijft maar rennen en rennen. Het bedrijf staat niet in dienst van jou, jij staat in dienst van het bedrijf. Dat is -in mijn ogen- de 100% omgekeerde volgorde.

3. Je kan ook groot worden door klein te blijven. Omzetgroei is niet het doel. Het doel is kunnen doen wat je leuk vindt. Dankzij mijn businessmodel van trainingen geven hoef ik niet uurtje-factuurtje te werken. In plaats daarvan kan ik klein, simpel en winstgevend bedrijf opbouwen. Precies volgens de visie van het boek Company of One.


Heb jij een boek gelezen of podcast geluisterd die je echt iedereen aanraadt? Of net eentje dat niet aan de verwachtingen voldeed?

GEEF 'M DOOR