FF Expert HR: De Candidate Experience

/ /

In een competitieve arbeidsmarkt, waarin zowel de kandidaat, als werkgever het voor het zeggen heeft, is een positieve candidate experience een grote meerwaarde. Het is dé sleutel voor het bouwen van langdurige relaties en een sterke employer branding. Wij verzamelden 5 inzichten die jij vandaag nog kan toepassen om van je wervingsproces een positieve ervaring te maken!

1 - Communiceer helder & to-the-point

Creëer de juiste verwachtingen

Dit begint al bij de jobintake. Stel scherp welke taken de functie zal omvatten, welke verwachtingen er zijn en maak een persona op van de ideale kandidaat! Zo trek je meteen de juiste kandidaten aan, begrijpen zij ook van bij de start wat er van hen verwacht wordt en voorkom je miscommunicatie.

Zorg voor gerichte informatie over het wervingsproces

Welke stappen zullen er gezet worden tijdens het wervingsproces? Hoe lang zal dit duren? Wanneer wordt een concrete opstart verwacht? Het zijn allemaal vragen die kandidaten kunnen hebben tijdens het solliciteren. Door deze op voorhand te bespreken weet de kandidaat waar hij (zij) aan toe is. In deze drukke tijden zeker niet onbelangrijk.

Plan concrete vervolgstappen in

Eindig elk gesprek met je kandidaat met een concreet plan. Wanneer laat je terug iets weten of plan je een volgend gesprek in? Goede afspraken, maken goede vrienden zeggen ze ook wel eens.

2 - Luister naar de kandidaat

Van selectie-interview, naar kennismakingsgesprek

Een sollicitatiegesprek is geen éénrichtingsverkeer. De kandidaat wil net als jij ontdekken of het bedrijf een match is. Zie het selectie-interview dus meer als een kennismaking langs beide kanten en geef de kandidaat ruimte om ook vragen te stellen.

Heeft de kandidaat de vacature juist begrepen en sluit het aan bij de behoeften van de kandidaat?

Geen onbelangrijke vragen. Zie het kennismakingsgesprek niet alleen als een manier om te onderzoeken naar wat de kandidaat op zoek is, maar even goed om te bevragen waarom de kandidaat geïnteresseerd is in de vacature, hoe dit aansluit bij hun eerdere parcours en welke verwachtingen de kandidaat heeft. Door dit scherp te stellen zal het voor jou, maar ook voor de kandidaat makkelijker zijn om een beslissing te maken.

Luister en onthoud wat de kandidaat aan je vertelt.

Door belangrijke gebeurtenissen of mijlpalen van een kandidaat te onthouden beschik je over een krachtige ijsbreker. Een schoolverlater kan je feliciteren met zijn (haar) diploma. Jonge ouders kan misschien eens vragen achter hun beleving. Wanneer je ook aandacht geeft aan de mens achter de kandidaat wordt het kennismakingsgesprek al een heel stuk persoonlijker. Het toont wederzijdse interesse en draagt bij aan het vertrouwen.

3 - Zorg voor een sterke online aanwezigheid

Hou je website up-to-date

Je website is vaak het eerste dat kandidaten zullen raadplegen om meer over je bedrijf te weten te komen. Het zou zonde zijn om ze dan foutieve of achterhaalde informatie mee te geven nee? Voorkom dit door maandelijks je website te onderhouden. Bekijk welke informatie relevant is, hoe jij naar de buitenwereld wil overkomen, update de vacatures en je team. Zo kunnen kandidaten zich optimaal voorbereiden.

Gebruik sociale media in je voordeel

Niet om de zaken te verbloemen, wel om eerlijke inzichten te delen over de werking van je bedrijf. Kandidaten krijgen zo een inkijkje in je werking, bedrijfscultuur en missie. Eerlijkheid komt daarbij je authenticiteit ten goede en zullen gelijkgezinde kandidaten aantrekken. Daarbij zet je alvast de toon juist naar toekomstige verwachtingen toe.

Tip! Geef voldoende aandacht aan de consistentie van je 'merk'. Let erop dat jouw verschillende online omgevingen inhoudelijk overeenkomen. Een stijve LinkedIn en een informele Instagram brengen misschien niet het meeste uniforme beeld.

4 - Vereenvoudig je sollicitatieproces

Stroomlijn jouw sollicitatieproces

Verlaag de drempel waar je kan! Een contactpagina waarbij je een CV makkelijk kan doorsturen in één minuut of een korte vragenlijst waarin kandidaten zich moeten voorstellen kunnen helpen om kandidaten aan te trekken. Hoe minder werk het is om je aan te melden als kandidaat, hoe meer waarschijnlijk dat je instroom goed gevuld is.

Deel de verantwoordelijkheid

We zeiden het al eerder: het wervingsproces is een tweerichtingsstraat. Meer dan eens is het ook aan de kandidaat om aan te geven wanneer het voor hem (haar) past om een volgend gesprek in te plannen. Kans bestaat dat jij je agenda wel kan omgooien en zo verminder je over-en-weer gemail.

Tip! Voeg een agenda toe aan je sollicitatieprocedure via waar kandidaten meteen een kennismaking kunnen inplannen.

Biedt een informeel gesprek aan met één van je werknemers.

Naast de klassieke gesprekken, kan het voor jouw kandidaten interessant zijn om met één van je werknemers te babbelen. Zo leren ze het bedrijf meteen op een andere manier kennen. Daarbij durven ze misschien ook andere vragen te stellen aan een werknemer en trek je op die manier eventuele twijfelaars over de streep.

5 - Geef altijd feedback

Eerlijk duurt het langst

Net als op sociale media, is eerlijkheid tijdens het sollicitatieproces cruciaal. Geef concrete feedback aan je kandidaten en wees vooral eerlijk. Als je niet begrijpt waarom een kandidaat bepaalde motivaties heeft kan het helpen om dit te benoemen.

"Je zegt dit, maar je wilt dat. Kan je dat voor mij verduidelijken?"

Hetzelfde geldt voor twijfels over een kandidaat. Door je twijfels open te trekken biedt je de kandidaat de kans om zich te corrigeren. Dit haalt enige miscommunicatie uit de lucht en wie zorgt die correctie alsnog voor een overtuigde 'ja'!

Geef alle kandidaten feedback, ook zij die niet zijn weerhouden.

Het is altijd fijn om kandidaten een 'ja' te geven. Even belangrijk is het ook om kandidaten die niet weerhouden zijn op de hoogte te brengen en duiding te geven waarom. Zo krijgen ze de kans om met de feedback aan de slag te gaan en blijven ze wellicht met een positief gevoel achter. Niet onbelangrijk naar je employer branding toe. Daarbij weet je nooit: de afgewezen kandidaat van vandaag, is misschien je zakenpartner van morgen!


Lees je graag meer van dit? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!