House of Talks 8: een terugblik

/ /

Het is 28 maart 2024, het zonnetje schijnt (flauw) en het is druk in ’t Stad. De voorbereidingen voor House of Talks worden getroffen. De goodiebags staan al klaar, de microfoon wordt getest en stoelen worden klaargezet. Nog één uur en dan stromen de studenten binnen. Klaar om geïnspireerd te worden en hun eerste stappen te zetten in ‘het bedrijfsleven’. Het potentieel hangt in de lucht, net als de geur van pizza, want ook voor de honger werd er wat voorzien.

Het leest bijna als een boek dat te mooi is om waar te zijn. De achtste editie van House of Talks was weer een knaller van formaat. De inzichten én interessante vragen vlogen ons om de oren. En het belangrijkste doel van de avond werd ook behaald: Young Potentials inspireren. Tijdens deze editie kwamen er opnieuw vier gastsprekers en drie First Floor consultants aan het woord: deze keer over solliciteren en de bedrijfscultuur. Hoe weet je nu of het een match is?

We nodigden Matteo De Bie, Talent Acquisition Lead bij ABInBev, Ellen de Braekeleer, Head of Recruitment, Selection & Oriëntation bij Colruyt Group, Oliver Perquy, Managing Director bij Nespresso en Jonas Bruneel, Teamlead Recruitment bij ZEB, uit om hun ervaringen en expertise met de studenten te delen. Daarnaast gaven we ook Ada Deseyn, Lucca Herrera Crespo en Hein Witvrouw, onze eigenste First Floor consultants, de kans om hun blik achter de schermen te delen.

Voor zij die erbij waren: geniet van deze terugblik. En voor zij die er niet bij waren: geniet van onze 3 takeaways over solliciteren en de bedrijfscultuur.

1 Authenticiteit & kwetsbaarheid

Dé gemene deler van de avond was de nadruk op authenticiteit. Zowel bij gastsprekers en consultants liep de mond ervan over. Niet onbegrijpelijk. Authenticiteit creëert tijdens een sollicitatiegesprek vertrouwen tussen alle partijen. Zo weet de sollicitant wie hij/zij voor zich heeft, en omgekeerd krijgen recruiters betere inzichten over hun sollicitanten. First Floor consultant, Hein Witvrouw: “onderschat niet het belang van recruiters. Zij zijn hét uithangbord en vertellen vaak al veel over de cultuur en sfeer in een organisatie”. Authenticiteit en oprechtheid kan beide partijen dus veel leren.

Tijdens het panelgesprek werd dit als vooral niet te veel naar de mond willen praten” verwoord. Of transparantie vanaf moment één”. Durven zeggen wat je niet goed vindt, toont de echtheid en kwetsbaarheid waar een werkgever vandaag de dag sterk naar op zoek is. Het zijn competenties die je niet alleen van pas komen tijdens sollicitatiegesprekken, maar ook in de verdere duur van je carrière.

Beter is het om een sollicitatiegesprek te zien als ‘professioneel flirten’. Waarbij je jezelf uitdost, je jouw beste, meest charmante zelf presenteert, maar zonder te veinzen, want anders blijft de relatie niet duren, zo tipte Karen Van der Aa (Moderator & Managing Partner First Floor).

Conclusie: wees jezelf en vertel wat jou passioneert. Eerlijkheid duurt het langst, zowel voor jou, als voor de werkgever.

2 Ambitie & groei

Diezelfde transparantie kan je ook helpen bij het benoemen van je “goesting en ambitie tijdens een gesprek”. Werkgevers zien graag dat je bereid bent om bij te leren en de ‘growth mindset’ bezit. Je hoeft nog niet alles te weten of te kunnen, maar openheid voor wat nieuw is, maakt je enorm aantrekkelijk voor elke toekomstige werkgever. Al is het wel belangrijk om niet te “lopen vooraleer je hebt gekropen”, aldus Jonas Bruneel (ZEB). Voelbare goesting en ambitie zijn erg belangrijk, maar voorkom dat je arrogant overkomt.

Hoe gaan werkgevers om met jonge mensen die vaak in het begin van hun carrière niet lang bij dezelfde werkgever blijven? Dat verschilt van organisatie tot organisatie, maar de intentie is altijd een langetermijnrelatie. Dat gezegd zijnde, is het helemaal niet erg om niet bij je eerste job dé match te vinden en kan wat ervaring zelfs helpen om je ambities scherp te krijgen. Ondertussen bouw je ook aan je netwerk, leer je mensen en verschillende bedrijven kennen en groei je ook als persoon. Of zoals Ellen de Braekeleer het zegt: “Een tip om zaken in beweging te krijgen: Bouw als (young) professional actief je netwerk uit en leer te surfen op de informele flow van een organisatie”.

3 Onderzoek & reflectie

Ownership is daarbij een belangrijke kwaliteit. Zo is het één zaak om je minpunten te kennen, maar hoe ga je daarmee om? Doe dus onderzoek naar jezelf en maak van elk sollicitatieproces een leerproces. First Floor consultant Hein Witvrouw deed het zelf ook: “neem geen overhaaste beslissingen en neem je tijd om te ontdekken wat voor werkgever er bij jou past”. Elk sollicitatieproces kan je iets leren, vraag feedback en tips, en solliciteer ook eens voor andere rollen.

Een ander soort onderzoek is je voorbereiding voor een sollicitatiegesprek. Volgens ZEB-spreker Jonas Bruneel ligt de basis bij een goede voorbeiding: neem de vacaturetekst grondig door en lees de website. Er zijn ook heel wat andere manieren waarop je de cultuur van een bedrijf kan opsnuiven. Een tip die Oliver Perquy (Nespresso) alvast kan meegeven: “Je kan in het geval van Nespresso, letterlijk, de sfeer in onze winkels komen opsnuiven. Of kan je online ook vaak heel wat interviews terugvinden met bedrijfsleiders over de organisaties waar zij werken. Hoe praten zij over het bedrijf en hun cultuur? Of nog sterker, wat weerhoudt jou van eens een mailtje te sturen naar de CEO van een organisatie? Zij zullen je vaak maar al te graag te woord staan en met veel passie over hun bedrijf vertellen!”.

Ook online zijn er sites zoals Glassdoor waar je feedback kan checken over bedrijven. In plaats van dan enkel te kijken naar mensen die er nog werken, kan het ook interessant zijn om eens te gaan luisteren bij mensen die er niet meer werken. Misschien dat de redenen die zij aanhalen, net voor jou wel heel erg boeiend zijn en zo weet je ook al snel heel wat meer over de cultuur van een organisatie.

Kortom, voorbereiding is key. Werkgevers zijn niet op zoek naar iemand die al alles kan en alles weet, maar naar mensen die bereid zijn om te investeren in zichzelf en bijgevolg dus ook in de organisaties waar zij zullen werken.

Zoals je kan lezen was het een avond boordevol inzichten, nuttige tips en lekkere pizza. Oftewel, alweer een enorm geslaagde editie van House of Talks! Tot volgend jaar?


💡 Meer inspiratie, inzichten, key takeaways en best practices? Abonneer je op onze 2-wekelijkse nieuwsbrief FF Inspireren; no sales (!) enkel inspiratie over ondernemen, HR, communicatie, leiderschap en employer branding.

ABONNEER JE HIER