Eerste hulp bij promotie
05/02/2025 / Business Skills /
Recent nodigde Karen me uit voor een strategische namiddag die ze had ingelast bij First Floor. Samen met haar volledige team besprak ze een update over het bedrijf en tekende ze, in cocreatie met haar medewerkers, de strategie voor 2025 uit. Als adviseur in thought leadership en strategie kom ik in veel bedrijven en spreek ik met veel ondernemers, maar de openheid en transparantie waarmee Karen haar werknemers betrok, deden zelfs mij versteld staan.
Wat me ook opviel, was de grote mate van verantwoordelijkheid die haar team kreeg. Van junior tot senior: iedereen droeg de eindverantwoordelijkheid voor iets. Maar voordat deze blog verandert in een promopraatje voor First Floor of een liefdesverklaring aan Karens leiderschapsstijl, kom ik tot mijn punt. De verantwoordelijkheid die zelfs erg junior profielen kregen, was groot, maar werd gecompenseerd door gedegen ondersteuning, coaching en klankbord.
En daar wringt het schoentje in veel andere bedrijven. Aan on- en offboarding wordt nog wel aandacht besteed, maar alles daartussenin moet je als professional vaak zelf uitzoeken.
Akkoord, sommige grote bedrijven hebben graduate programma’s. Schoolverlaters worden daarin een jaar lang klaargestoomd voor het bedrijf en rouleren klassiek langs verschillende afdelingen. Een mooie manier om het bedrijf te leren kennen en een netwerk op te bouwen. Maar ook daar blijft de begeleiding beperkt tot starters. Zodra je die fase voorbij bent, sta je er in veel bedrijven alleen voor.

Julien De Wit
Een moment waarop dat pijnlijk duidelijk wordt, is vaak wanneer je promotie maakt. Stel je voor: je wordt plots manager of krijgt een leidinggevende functie. Als starter geniet je volop steun, maar als kersverse manager word je in het diepe gegooid. Volgens een studie van Harvard Business Review voelt maar liefst 70% van de leidinggevenden zich sterk eenzaam in hun rol. Een aanzienlijk deel van hen lijdt daar ook echt onder en geeft aan dat het hun productiviteit en de kwaliteit van hun werk ondermijnt.
Die eenzaamheid is het ergst in het begin. Dat merkte ik ook toen ik zelf een team begon te leiden. Het was een vreemd gevoel om sociaal te evolueren van ‘one of them’ naar ‘not quite one of them anymore’. Ook ik vond die overgang lastig.
Maar het probleem stopt niet bij eenzaamheid. Als kersvers manager heb je ineens tal van vaardigheden nodig waar niemand je op voorbereidt. Hoe leid je een meeting? Hoe navigeer je office politics? Welke leiderschapsstijl past bij jou? Hoe breng je slecht nieuws? Wat is toxisch leiderschap en hoe onderscheid je dat van assertief leiderschap?
Daarom, beste bedrijven: waarom begeleiden we alleen starters? In een loopbaan ben je meerdere keren in meerdere functies steeds opnieuw een beginner. Waar blijft de omkadering voor hen?
💡 Meer inspiratie, inzichten, key takeaways en best practices? Abonneer je op onze 2-wekelijkse nieuwsbrief FF Inspireren; no sales (!) enkel inspiratie over ondernemen, HR, communicatie, leiderschap en employer branding.