Waarom Employer Branding een must is om werknemers b(l)ij te houden!

/ /

Employer Branding, je wordt er tegenwoordig quasi mee om de oren geslagen, maar wat is het eigenlijk? Is het wel voor iedereen zo relevant als wordt beweerd? Toch wel, vinden wij. Je kan immers met een concreet (en best groot) probleem zitten als: “De buitenwereld weet niet waar mijn bedrijf voor staat”, maar als leider moet je je ook in goede tijden vragen blijven stellen zoals: “Wat maakt ons bedrijf uniek ten opzichte van de concurrentie? Zijn mijn werknemers (nog) gelukkig? Waarom zijn wij the place to be/work?”. Op zo’n soort vragen wilt Employer Branding een antwoord bieden en laat dat iets zijn waar wij meer over weten!

Heeft jouw bedrijf nood aan Employer Branding

Een paar kleine zelftestvragen kunnen al cruciaal zijn om te weten in hoeverre jouw onderneming (extra) Employer Branding aan de dag moet/kan leggen.

Draagt jouw bedrijf werkelijk uit waar het voor beweert te staan? Weet je zelf eigenlijk nog welke waarden en normen het bedrijf belangrijk zegt te vinden? Weten je werknemers dat en kunnen zij de boodschap wel als rasechte ambassadeurs mee uitdragen? Waarom denk jíj dat een werkzoekende voor jouw bedrijf moet kiezen en niet voor een ander?

Als je bij deze vragen merkt dat je het antwoord soms schuldig moet blijven, is het geen slecht idee om de Employer Branding van je bedrijf aan te pakken!

Wat is Employer Branding

Zoals je wellicht al hebt gemerkt, houdt Employer Branding niet enkel een strategie in op vlak van het aantrekken van nieuwe werkkrachten, maar ook op de retentie van je huidige werknemers. Er is dus een onderscheid tussen het externe en het interne facet.

In deze blog willen we alvast die interne plan-of-attack aankaarten, want beginnen doe je altijd best bij jezelf: hoe zorg je ervoor dat je huidige werknemers tevreden zijn en blijven én ambassadeurs van je bedrijf willen zijn.

Zijn je werknemers tevreden? Waaraan merk je dat (wel/niet)? Geloof ons als we zeggen: enkel met het installeren van een leuke koffiemachine of een schommel of een pooltafel ga je de ambassadeurs van je bedrijf niet maken (maar het is wél een goed begin, natuurlijk!). Je kan duizend-en-één studies opzoeken over wat er allemaal nodig is, maar ga het vooral zelf eens na bij je werknemers en bedenk ook in welke sector je zit en wat voor mensen je momenteel in team hebt zitten.

Hoe ziet jouw team eruit

Zijn het mensen die floreren in een stille en kraaknette omgeving waar state-of-the-art koffiemachines staan en die vooral blij worden van zelfstandig werk? Of zijn het eerder creatieve flippers die op kousenvoeten door het gebouw wandelen, graag eens poolen tussen twee meetings in en vooral graag een ‘comme chez soi’-gevoel hebben op kantoor? Is het bedrijf innovatief en vertaalt zich dat in werknemers die elke dag wel met iets nieuws (willen) aandraven of draait het bij jullie om degelijke tradities, om vertrouwen op vakmanschap en op elkaar?

Je mag nooit uit het oog verliezen dat het allemaal in de eerste plaats moet aanleunen bij wat jij als leider/bedrijf wilt (of zou moeten) uitdragen. Het heeft geen zin om mensen te enthousiasmeren waarvan de waarden botsen met die van jou, met die van de rest van het team of het bedrijf. Je werknemers behouden heeft dus in de eerste plaats alles te maken met: wie zijn we, waarom zijn we wie we zijn en vooral: waarom worden wij daar zo happy van.

Dat vertaalt zich immers allemaal in: daarom zijn we zo goed in wat we doen. Dat is authentiek en dat maakt dat een werknemer oprecht en met gemak ambassadeur voor je bedrijf wilt spelen.

Het belang van ambasseurs

Ambassadeurs? Zij spelen een cruciale rol bij het aantrekken van nieuwe instroom. Waarom? Tip van de sluier: iemand die op jouw vacature reageert, wilt weten wat er zich achter de schermen afspeelt. Zo iemand wilt weten of het er werkelijk zo ontzettend fijn of zo ongelooflijk professioneel aan toe gaat in jouw bedrijf als er wordt beweerd.

Als die persoon contact legt met je werknemers en first hand kan horen hoe het werken is in jouw onderneming en je werknemers oprecht kunnen aantonen dat het bij jullie de max is, dan is de deal snel rond. Er wordt sneller voor jou gekozen dan voor de concurrent waar misschien flitsende woorden in de vacature stonden, maar waar geen enkele werknemer die woorden kon bekrachtigen. Ambassadeurs, dus. Hoe krijg je die ook alweer? Happy wife, happy life? Misschien, maar in deze context vooral: happy employers, great Employer Branding Strategyand awesome ambassadors!

Overtuigd van het nut van Employer Branding en geprikkeld om meer te weten te komen? Zin om concreet samen te zitten en te bespreken hoe we jouw brand kunnen uitbouwen? Wij hebben bij First Floor Employer Branding-experten rondlopen die jou met veel enthousiasme de knepen van het vak komen uitleggen in een workshop.