5 inzichten over feedback die jouw leven onmiddellijk gemakkelijker maken

/ /

Feedback: het aloude proces van het geven en ontvangen van informatie over iemands prestaties of gedrag. Helaas heeft het voor velen een onnodig negatieve lading. Ontdek 5 inzichten die bewijzen dat feedback eigenlijk een toegankelijke, magische tool is voor iedereen die betere relaties, betere teams en goh ja, gewoon een beter leven wil! 😉

01. Wat is feedback nu écht?

Feedback draait niet alleen rond het benoemen van successen en tekortkomingen. Wat is feedback dan nog? Het tonen van interesse in de ander, het stellen en krijgen van vragen of zelfs het geven van een compliment. Je geeft en krijgt dus meer feedback dan je eigenlijk denkt!

Maar als we dieper kijken, wat is feedback dan écht? Feedback is durven. Het vraagt moed en kwetsbaarheid, als ontvanger én gever. Als ontvanger erken je je eigen imperfecties. Je laat zien dat je openstaat voor verbetering en hierbij hulp durft te vragen. Als gever zet je je eigen kennis of mening in de schijnwerpers en moet je soms minder fijne boodschappen brengen. Beide posities vragen moed en oefening. Door je van deze kwetsbaarheid en moed bewust te zijn, ga je feedback bekijken als respect: voor jezelf en voor de ander. Kortom: dé ideale manier om sterke, eerlijke relaties te bouwen.

02. Het belang van perceptie

“Ik wil wel feedback geven, maar ik ben bang voor de reactie van de ander” is een veelvoorkomende drempel. Als beginnend HR-consultant en lerende recruiter speelt deze gedachte ook vaak in mijn hoofd bij het afwijzen van een kandidaat. Want wat als ze niet goed reageren, ongeacht de onderbouwde feedback? Deze gedachte is niet abnormaal. Het oudste deel van ons brein, ons reptielenbrein, is alleen maar bezig met overleven. En aangezien wij mensen sociale beestjes zijn, hoort bij overleven automatisch: sociaal aanvaard worden! Dit gevoel van een ander niet willen kwetsen, heeft dus zelfs een biologische achtergrond. Onze gevoelens zijn dus volledig terecht en zijn er met een reden!

Hoe mensen reageren op feedback is ook deels biologisch en cultureel bepaald. Iedereen heeft zijn eigen perceptie, gevormd door ervaringen en opvoeding. Daar kunnen we niets aan veranderen. Wat kan helpen om dit te kaderen is het concept van de 3 G’s: gedrag, gedachten, en gevoel. Bij elke prikkel die we krijgen, staan deze drie in contact: hoe reageren we? Wat denken we? En wat voelen we daarbij? Deze 3 G’s staan altijd in verbinding, maar die verbinding is bij iedereen anders. Dit, samen met onze opvoeding en ervaringen, kleuren onze perceptie en gaan dus onze acties en gedachten vormen.

Je ziet hoe complex we als persoon in elkaar zitten, en hoe moeilijk het dan is om feedback goed over te brengen. De gouden tip hier: laat het los. Je kan niet bepalen hoe iemand anders op je feedback gaat reageren. Wat is wel belangrijk? Dat je überhaupt al feedback geeft. Doe dit op een open, eerlijke en constructieve manier (waarvoor verder nog enkele tips), en hoe deze persoon daarop reageert, heb jij niet in de hand.

03. Het belang van mensenkennis

Wat je wel zou kunnen doen: proberen te anticiperen op hoe iemand zou kunnen reageren, of hoe jij zelf in een feedbackmoment zou reageren. En hoe doe je dat? Door jezelf en anderen te lezen. Hoe we reageren op feedback komt eigenlijk overeen met onze trauma responses (hoe dramatisch dat ook klinkt). Want voor ons reptielenbrein dat constant scant op veiligheid, is het krijgen van feedback ook een stressgevende omgeving die een of meerdere van de responses triggert: flight, fight, freeze en fawn. Het is dus nuttig om over jezelf te weten hoe jij in zo’n situatie reageert. Zo kan je hierop anticiperen en wordt feedback krijgen meteen een pak minder eng. En het is zeker even waardevol om de ander in te schatten als je feedback moet geven. Is deze persoon een fighter, of net een freezer? Dat gaat mee je strategie bepalen om je feedback helder en succesvol over te brengen. En die angst voor de reactie van de ander? Die is dan totaal overbodig.

04. Het belang van balans

Die angsten voor de reactie van de ander laten we dus achterwege, oké. Maar hoe doe je dat dan, je feedback zo helder mogelijk en succesvol overbrengen? Simpel. Hier draait het om een balans: de boodschap en de relatie. Idealiter breng je je boodschap dus helder over en gaat de (werk)relatie erop vooruit. Maar in de praktijk kan dit lastig zijn. Zelf stel ik vaak de relatie met mijn gesprekspartner voorop, omdat ik hem/haar absoluut niet wil kwetsen. Maar wat kan er dan gebeuren? De essentie van mijn boodschap gaat verloren door verbloemingen. Anderen hebben het omgekeerde: ze brengen de boodschap té direct, waardoor de relatie gaat lijden. Het is dus de kunst om hier een balans in te vinden. Wees je bewust van je eigen voorkeur, werk eraan, en vooral: oefen, oefen, oefen. En verloopt het feedbackmoment toch niet als gedacht? Helemaal geen ramp, dat is nu eenmaal het leerproces! Bekijk het als een leermoment voor het volgende feedbackmoment. Practice makes perfect!

05. Het belang van blinde vlekken zichtbaar te maken

Het belangrijkste van al is zeker: bekijk feedback als iets positiefs, want dat is het ook. Het is dé manier om te groeien. Iedereen heeft namelijk blinde vlekken: plekken die we zelf niet zien omdat we zo gewend zijn aan onze eigen manier van denken en doen. Feedback helpt deze blinde vlekken te ontdekken. Door feedback te geven, geef je iemand de kans om te groeien. Sterker nog, door GEEN feedback te geven, ontneem je ze zelfs de kans om te groeien. En bekijk feedback ontvangen voor jezelf ook als een kans om te groeien en je eigen blinde vlekken te ontdekken. Want hier ligt je groeipotentieel.

Conclusie

Feedback is dus veel positiever geladen dan je denkt. Het gaat uiteindelijk over het durven laten zien van wie we zijn, met al onze successen, tekortkomingen en ons groeipotentieel. Het is een krachtig middel voor groei en ontwikkeling, zowel individueel als collectief. Het vraagt moed, kwetsbaarheid en empathie, maar de beloningen zijn groot. In een wereld waarin communicatie steeds belangrijker wordt, is het vermogen om effectief feedback te geven en te ontvangen een vaardigheid die ons helpt om sterke, eerlijke relaties op te bouwen en samen te groeien. En laat deze inzichten daarbij een eerste stap zijn!

Training volgen?

Wil je graag je eigen vaardigheden in het geven en ontvangen van feedback verder ontwikkelen, zowel in theorie als in de praktijk met eigen persoonlijke cases? Schrijf je dan zeker in voor onze training “Feedback geven en ontvangen” op 23 oktober 2024.

Of heb je graag dat we de training intern komen geven? Geen probleem! Stuur een mail naar karen.vanderaa@firstfloorcareers.be voor meer info.


💡 Meer inspiratie, inzichten, key takeaways en best practices? Abonneer je op onze 2-wekelijkse nieuwsbrief FF Inspireren; no sales (!) enkel inspiratie over ondernemen, HR, communicatie, leiderschap en employer branding.

ABONNEER JE HIER