FF Lezen: "Morele ambitie" Rutger Bregmann

/ /

Jeroen Verelst Woordpool

Jeroen Verelst, copywriter/ghostwriter/redacteur/what's in a name bij Woordpool

Iederéén heeft een verhaal. Ik spit dat verhaal naar boven en vertel het aan de rest van de wereld. Dat kan in een boek, in een blog, in een LinkedIn-post of op nog 367 andere manieren. Als het maar raakt en blijft plakken.

Hi Jeroen! Over welk boek hebben we het vandaag?

"Morele Ambitie" het meest recente boek van Rutger Bregman, na o.a. zijn bestseller "De meeste mensen deugen".

Waarom heb je voor dit boek gekozen?

Het boek is de talk of the town. Je houdt ervan of je haat het. Rutger Bregman roept (met zichtbaar genoegen) heftige reacties op. Hij durft tegen schenen schoppen en provoceert graag. De titel van het eerste hoofdstuk luidt bijvoorbeeld: ‘Nee, je bent niet goed zoals je bent’. Dat kan wel tellen qua binnenkomer. ‘Morele ambitie’ houdt je een spiegel voor én schudt je wakker.

De centrale stelling van het boek is dat talent de grootste verspilling van onze tijd is. “Er zijn mensen die simpelweg niets toevoegen met hun job. Ze schrijven rapporten die niemand leest of managen mensen die geen management nodig hebben”, schrijft Bregman. Hard, provocerend, maar moeilijk te ontkennen.

Cover morele ambitie

Onderzoek toont dat 17 procent van alle mensen betwijfelt of hun job iets toevoegt aan de samenleving, 8 procent vindt ze zelfs ronduit nutteloos. Bijna de helft van alle jongeren die afstuderen aan Harvard (waar je alleen binnenraakt als je quasi briljant bent) gaat aan de slag in de financiële sector of in consultancybedrijven. Bregman vraagt zich af: wat als al die briljante talenten zouden werken aan oplossingen voor de échte wereldproblemen? Een vraag die, afgaand op de reacties, duidelijk veel mensen ongemakkelijk maakt. Maar wel een razend interessante.

Wat zijn jouw 3 key learnings uit dit boek?

1. Geloof in vooruitgang is besmettelijk. We weten goed waar we tegen zijn, we weten veel minder goed waar we voor zijn en waar we naartoe willen. Terwijl net dat mensen inspireert en in beweging brengt. Martin Luther King zei niet ‘I have a nightmare’...

2. Morele ambitie kan niet zonder technologie. “We hebben straatvechters nodig én bollebozen, rebellen én nerds”, schrijft Bregman. Hij heeft het dan niet over “miljardairs die zichzelf de ruimte in schieten om het gat in hun ziel te vullen” (rara, over wie zou hij het hier hebben?), wel over makers en bouwers van de toekomst, die met hun technologie morele revoluties in gang zetten. Dat gaat over zonnepanelen en kweekvlees, maar het kan evengoed over huishoudtoestellen gaan. Toen de Britse feministe Helen Lewis gevraagd werd wie volgens haar de grootste feministische heldin uit de geschiedenis was, antwoordde ze: “de wasmachine”.

3. Ik las het boek als één grote ode aan het ondernemerschap. Het zijn ondernemers die de loop van de geschiedenis veranderden. Ergens in het begin van het boek staat dat angst voor verandering de eerste ouderdomsziekte is die zich aandient in een mensenleven. Dat is pijnlijk herkenbaar, maar het boek is een overtuigende call to action om toch te durven springen. Om Bregman te citeren (over Thomas Clarkson, de ondernemer die zijn strijd tegen de slavernij op z’n 32ste bekocht met een kanjer van een zenuwinzinking): “Hij kreeg in ieder geval geen burn-out terwijl hij in zijn kracht was gezet tijdens een horizontaal verandertraject” 😉

Voor wie denk je dat het boek geschikt is?

Cliché, maar: iedereen. Bregman richt zich naar eigen zeggen vooral op jonge mensen 'die de grondwet van hun leven nog niet hebben geschreven'. Na ons dertigste veranderen we volgens de schrijver nog zelden van koers: "wie eenmaal een labrador of een taartschep heeft, is doorgaans een verloren zaak". Ik ontken dat uiteraard ten stelligste. Ik heb geen labrador, vermoedelijk wel ergens in een schuif een taartschep, maar het boek was toch een schop onder mijn 40-something kont.


Heb jij een boek gelezen of podcast geluisterd die je echt iedereen aanraadt? Of net eentje dat niet aan de verwachtingen voldeed?

GEEF 'M DOOR


💡 Meer inspiratie, inzichten, key takeaways en best practices? Abonneer je op onze 2-wekelijkse nieuwsbrief FF Inspireren; no sales (!) enkel inspiratie over ondernemen, HR, communicatie, leiderschap en employer branding.

ABONNEER JE HIER