9 SEO quick wins waar je vandaag al mee aan de slag kan

/ /

Uit onze vorige blog weten we dat SEO een lange termijn aanpak vereist. Toch zijn er enkele SEO quick wins die op enkele weken tijd al resultaat opleveren. Het beste nieuws is, dat ze slechts een kleine tijdsinvestering kosten. Je kan er zelfs vandaag al mee aan de slag.

1) SSL CERTIFICAAT

Sinds 2014 is een veilige verbinding een officiële factor voor je ranking in de zoekresultaten. Dit wil zeggen dat je dus best kiest voor een ‘versleutelde verbinding’ofwel een https:// verbinding in plaats van een http:// verbinding.

Heb je momenteel de http:// versie? Door het toevoegen van een SSL certificaat kan je de website overzetten en kiezen voor de veilige verbinding. Het overzetten zelf is niet zo’n makkelijke klus want je moet al je ‘oude’ pagina’s redirecten naar de nieuwe versleutelde variant. In marketingtermen heet dit een SEO-migratie. Als je dit doet, zal je organisch verkeer hierdoor tijdelijk een dip ondervinden.

2) BROKEN LINKS

Voor een goede gebruikservaring zorg je dat er geen broken links (404’s) op je website aanwezig zijn. Moet je dan elke link handmatig checken? Dat kan. Maar je kan er ook gratis SEO tools voor gebruiken.

Zelf gebruik ik hier Screaming Frog SEO Spider voor. Deze applicatie scant je gehele website en geeft aan welke links een foutmelding opleveren. De gratis versie scant websites tot 500 pagina’s. Ideaal dus voor kleine websites.

3) LAADTIJD

De laadsnelheid van je website is altijd een categorie geweest waarop je ranking gebaseerd is. Sinds juli 2018 is de mobiele laadsnelheid ook een officiële ranking factor. Er zijn heel wat zaken die je kan doen om de snelheid te optimaliseren, maar de techniek die naar mijn ervaring de meeste winst oplevert is een hele simpele: grote afbeeldingen kleiner maken.

Een mooie achtergrondafbeelding kan de gebruikerservaring ten goede komen. Maar het hoeft niet perse een PNG bestand van 5MB te zijn. Je hoeft hier geen Photoshopexpert voor te zijn. Je kan ook online tools zoals Tiny png gebruiken.

4) LINKBUILDING

De nadruk van Google ligt op het bieden van relevante content. Als jij dus vanuit jouw website linkt naar andere relevante sites, maak je het net iets makkelijker voor Google om alle pagina’s op het web met elkaar te verbinden. En voor wat, hoort wat dus daarom wordt een website met een goede linkbuilding beloond met een betere ranking.

Linkbuilding is ook de gedachte achter de pijler ‘autoriteit’ waar elke SEO strategie op gebaseerd is. Meer uitleg hierover kan je vinden in onze voorgaande blog: ‘Waarom investeren in een (lange termijn) seo strategie de moeite is’.

5) INTERN LINKING

Naast linken naar externe websites, kan je ook intern SEO waarde doorgeven aan andere relevante pagina’s. Daarom moet je relevante pagina’s die hetzelfde of een complementair onderwerp behandelen aan elkaar linken. Net zoals wij hierboven gedaan hebben met onze voorgaande blog.

6) CORRECT GEBRUIK H1's

Bij goede SEO hoort ook correct gebruik van koppen en tussenkoppen. Ik vergelijk een webpagina dan ook vaak met een krant. Het belangrijkste staat in de titel, en de rest van de tekst wordt verdeeld over verschillende tussentitels en paragrafen.

Waar de pagina over gaat staat dus in de H1 heading bovenaan de pagina. Op elke pagina staat één H1 heading. Niet nul, niet twee, niet twaalf, maar één. Dit is de belangrijkste heading van elke pagina: de H1 vertelt Google waar deze pagina over gaat en bezit dus ook het belangrijkste keyword van deze pagina.

De verschillende onderwerpen die op de pagina aan bod komen, kunnen vervolgens in H2 worden geschreven. Moeten deze ook weer onderverdeeld worden? Gebruik dan H3, enzovoort.

7) ALT-TAGS

Afbeeldingen zijn nog steeds een blinde vlek voor Google. Ondanks de sprongen in AI is bepalen wat er op een afbeelding staat blijkbaar nog steeds moeilijk. Door elke afbeelding tevoorzien van een alt-tag (omschrijving van de afbeelding) kunnen we Google hier een handje bij helpen. En als we een keyword waarop we gevonden willen worden kunnen toevoegen aan de alt-omschrijving, dan is dit natuurlijk mooi meegenomen.

Bijkomend voordeel: je pagina kan door goede alt-tag optimalisatie ook gevonden worden in de afbeelding zoekresultaten.

8) ON PAGE KEYWORDS

Heb je bepaald welk keyword het best past bij de content van jouw webpagina? Mooi! Zet dit zoekwoord dan op de volgende plaatsen op jouw pagina:

  • In de H1 heading
  • In de URL
  • In de meta-titel
  • Als alt-tag bij een afbeelding
  • Enkele keren door de tekst heen
  • In een H2 heading

Let op: gebruik het keyword wel op een natuurlijke manier!

9) LEESBAARHEID

Een ideale SEO-blogtekst is tussen de 700 en 900 woorden. Dat lijkt veel al je het zo allemaal bij elkaar ziet, daarom ga je de tekst opmaken zodat de gebruiker veel makkelijker de tekst kan scannen. Inderdaad ‘scannen’, want 70% van de gebruikers leest niet wat online staat maar gaat van zin naar zin door enkel de vetgedrukte tekst te lezen.

Maak gebruik van witruimte, opsommingen en tussenkoppen om je tekst leesbaar te maken. Maak zo weinig mogelijk gebruik van CAPS en ga online teksten zeker niet uitlijnen. Zien je pagina’s eruit als één grote lap tekst, zal de gebruiker sneller weg klikken omdat hij niet snel genoeg vindt wat hij zoekt.

Google kijkt mee en ziet gebruikers wegklikken of pogosticken (de ene pagina afsluiten en een andere pagina uit de zoekresultaten openen). Daardoor ziet de zoekmachine de inhoud op jouw pagina als content die geen antwoord biedt op een bepaalde zoekvraag en zal daarom je positie in de resultaten verlagen.


Zo, nu kan je zelf aan de slag met deze SEO Quick Wins! Laat ze niet liggen want je kan hiermee echt een verschil maken op heel korte termijn. Wil je weten hoe het gesteld is met jouw SEO? We helpen je graag met een SEO-optimalisatie van je website en zetten het actieplan om in de praktijk! We’re only one call away.