Waarom investeren in een (lange termijn) SEO strategie de moeite is
03/06/2020 / Marketing /
Online marketeer? Top, net wat ik zocht! Kan jij met enkele klikjes en een paar van je slimme trucjes ervoor zorgen dat onze website bovenaan Google komt te staan?
Hi, mijn naam is Elisa. Ondertussen ben ik al enkele jaren aan de slag als online marketeer en tot op vandaag krijg ik nog minstens 1x per week bovenstaande vraag voorgeschoteld. Het antwoord is simpel: NEE dat kan ik niet. ’t Is te zeggen, ik kan het wel, maar als je morgen al resultaat wilt zien, dan zal het toch via ‘illegale’ trucjes worden. Waarom investeren in (lange termijn) SEO-strategie de moeite is en welke vragen je jezelf moet stellen om aan de slag te gaan, lees je in onderstaand artikel.
Voor we wat dieper in de materie duiken, bieden we je ook graag de kans om onze SEO 101 workshop mee te volgen. Klik hier voor meer info.
First things first: wat is SEO (de saaie prietpraat)
SEO (Search Engine Optimization) of zoekmachineoptimalisatie is een onderdeel van zoekmachinemarketing en kan worden gedefinieerd als het geheel aan activiteiten bedoeld om een webpagina hoog te laten scoren in de organische zoekresultaten van een zoekmachine, op de voor die webpagina relevante trefwoorden, trefwoordcombinatie of dus de zoekterm(en).
In mensentaal: alle activiteiten die eraan bijdragen dat Google jouw website kan vinden en deze op een zo hoog mogelijke positie toont in de organische zoekresultaten.
SEO is voor een beginner gemakkelijk te verwarren met SEA – Search Engine Advertising. SEA speelt zich dus ook af in de zoekresultaten, maar zijn de betaalde advertentiesdie bijvoorbeeld boven de organische resultaten getoond worden.
Waarom aan de slag gaan met SEO?
Het zoekgedrag van de consument is veranderd. Terwijl de consument vroeger naar de winkel ging met een probleem, raad kreeg van een medewerker en dan pas iets kocht, doen we het vandaag helemaal omgekeerd. Bij elk probleem, hoe klein ook, stellen we onze vraag aan Google. We gaan zelf online op zoek naar info, kiezen ons product of onze service uit en gaan dan pas over tot een aankoop.
Gebruikers moeten dus weten dat jouw bedrijf een oplossing biedt voor een bepaald probleem. Kortom, je doelgroep moet weten dat jij bestaat. Online vindbaarheid hoort daar ook bij en is in ons digitale tijdperk een steeds belangrijker aspect.
Naast überhaupt gevonden worden door Google is een hoge positie in de zoekresultaten ook belangrijk. Waarom? Omdat jouw bedrijf waarschijnlijk niet de enige is die een bepaald product of dienst aanbiedt. In de praktijk wil iedereen dus daarom dat je minstens op de eerste pagina van Google te vinden bent.
Hoe gaan we aan de slag? De drie pijlers van SEO:
1. Websitetechniek
SEO draait om het leveren van de juiste informatie en een fijne gebruikerservaring. Wanneer we dit vertalen naar techniek kunnen we denken aan zaken als een snelle laadtijd, responsive design, geen onnodige code, fijne leesbaarheid van de tekst en een veilige omgeving.
Ietwat technische vragen die je jezelf daarbij kan stellen zijn:
- Heeft je website een SSL-certificaat?
- Zijn er broken links te vinden op je website?
- Zijn er redirect links te vinden op je website?
- Staat de index metatag aan?
- Is er duplicate content op de website aanwezig?
- Zijn de url’s fijn om te lezen?
- Hoe is de verdeling van de interne links georganiseerd?
2. On-site content
Denk na over alle content die je online gooit. Niet enkel de geschreven teksten, maar ook afbeeldingen, video’s, spraakopnames enzovoort. De kwaliteit van je content wordt bepaald door de zoekmachine. Want die is sterk afhankelijk van de zoekintentie van de gebruiker: de achterliggende vraag die bij een zoekopdracht hoort.
Voorbeeldje: Mensen die de zoekwoorden ‘woning laten verkopen’, ‘verkoop huis door makelaar’ en ‘verkoopmakelaar’ intypen, zijn allemaal op zoek naar hetzelfde. De zoekintentie kan omschreven worden als ‘ik wil mijn huis laten verkopen door een specialist’.
Enkele vragen die je kunt stellen over de staat van je content:
- Past de content van mijn pagina bij de zoekintentie van mijn potentiële bezoeker?
- Hoe is de leesbaarheid van de tekst?
- Wordt er gebruik gemaakt van (tussen)koppen?
- Past de tone of voice van de website bij mijn beoogde doelgroep?
- Zijn de meta-tags geoptimaliseerd?
- Zijn de afbeeldingen op de website voorzien van een alt-tag?
3. Autoriteit
Met de autoriteit van de website bedoelen we de hoeveelheid (relevant en kwalitatief) inkomende links die een website ontvangt. Je kunt geweldige content maken en hopen dat andere websites je als bronvermelding zullen gebruiken. Maar je kunt dit proces ook een handje helpen. Het actief genereren van links richting je website noemen we linkbuilding. Dit kan je zowel intern doen door te linken naar andere relevante pagina’s, als extern en dus door te linken naar andere websites.
Dit gezegd zijnde, maak ik graag nog één belangrijke kanttekening: Google bepaalt welke pagina bovenaan komt en niet de professional. SEO is daarmee ook een langetermijnstrategie. Verwacht niet van de ene op de andere dag exponentiële groei.
Mijn advies: geef je SEO inspanningenminstens drie tot zes maanden de tijd en analyseer dan de resultaten. Om manipulatie van ‘slimme’ trucjes te voorkomen, staat het algoritme dat Google voor zijn organische ranking hanteert nergens opgeschreven. Ben je toch ongeduldig en heb je geen zin om te wachten? Dan kan je beter op SEA of andere vormen van betaalde advertenties inzetten.
Is het allemaal Chinees voor jou? Geen probleem! Wij helpen graag met een analyse, bezorgen je een compleet plan van aanpak en indien je dat wilt kunnen we het actieplan ook onmiddellijk omzetten in de praktijk.
We’re only one call away!