3 eenvoudige tips voor voor relevante én efficiënte social media #growthmarketing
26/08/2021 / Marketing /
"Karen, wij willen iets doen met onze Social Media"
Topidee! Alles start met het besef ;-) Maar hoe doe je dat precies; “iets met social media”? Liefst uiteraard door er grondig over na te denken, tijd voor te maken en een strategie uit te werken. Zodat "die social media" ook daadwerkelijk ergens toe leidt.
Tot zover de ideale wereld. En ja, dat is nog altijd de enige manier die écht leidt tot groei en #leadgeneration (toch de leads die jij nodig hebt).
Maar tussen droom en werkelijkheid...enfin je kent het wel: iets met realiteit. (en vooral budgetten en tijd…)
Hierbij al mijn belangrijkste tip als binnenkomer: begin er zelf al eens aan en experimenteer! Het gaat je enkel meer voeling geven voor wanneer er eindelijk ruimte is voor die noodzakelijke strategie.
Daarom alvast 3 basic tips, waar je al een heel eind mee komt.
1. Interactie, daar draait het om: zoek het op en gebruik de respons als nieuwe content
Social Media draait om relaties. Veel meer dan om creativiteit en mooie dingen maken. Dat laatste is een middel, om op te vallen en er je eigenheid aan te geven, niet onbelangrijk maar geen doel op zich. Uiteindelijk wil je online relaties opbouwen, vertrouwen krijgen (en geven!) om dan een vorm van samenwerking aan te gaan.
Interactie is dus key. Zoek die constant op! Ga niet enkel “zenden” en vertellen maar “reageer” ook en stel vragen, doe polls en maak die uiteraard easy-to-respond. Maar hou het wel boeiend aub. Een poll om gewoon het algoritme te boosten, daar prikken de meesten ondertussen heus wel door en levert je niet echt credibility-points op...
Heb je een toffe poll gedaan op LinkedIn? Of stories op instagram waar mensen hun keuze moesten doorgeven? Niet enkel interessante inzichten voor jou, maar OOK voor die mensen en volgers. Gebruik de resultaten om er een vervolg aan te geven. Maak er een nieuwe post van en kader vervolgens de resultaten en feedback vanuit jouw expertise.
Niet enkel kan je daarmee jouw expertise tonen, je toont ook dat je je volgers serieus neemt en hun input waardeert. Want: everybody likes to feel important. En daarbij, het is ook wel zo netjes om iets terug te geven als iemand de moeite deed om jou te antwoorden op je vragen.
(en ok, het algoritme gaat je er ook toffer door vinden ;-) )
2. Her-distributie. Goede content maakt zichzelf.
Neen, je hoeft niet elke keer from scratch nieuwe inhoud te verzinnen. Goede content maakt zichzelf!
Heb je een killer-blog geschreven? Her-vertel de inhoud in een korte video; explainer video, of in interviewvorm. Het hoeft ook niet 1-op-1 exacte dezelfde inhoud te zijn, je kan er misschien 1 aspect uitlichten waarover je een korte video maakt en 2 mensen aan het woord laat. Of verschillende aspecten in verschillende video’s, die je vervolgens terug linkt aan de oorspronkelijke blog, de mogelijkheden zijn eindeloos.
Een boeiend webinar gegeven? Haal er stills qua beelden uit en combineer die met de belangrijkste inzichten als aparte korte social media posts.
Een inspirerende testimonial gemaakt? Haal er quotes uit die je elk apart her-gebruikt.
Een interessante training gevolgd? Haal er de key take-aways uit en/of maak er een infographic van, die je voor meer info linkt aan een blog en - waarom niet - een kort videootje met interview van de trainer.
Het extra voordeel is dat je zo een ruimer publiek bereikt, want iedereen heeft zo zijn eigen voorkeuren qua vorm. Het kan dus echt geen kwaad om dezelfde content in verschillende vormen te hergebruiken. Bovendien geef je zo jouw publiek zélf de keuze om een bepaald onderwerp verder uit te diepen met content die jij hen aanbiedt, in plaats van alles persé in één content-stuk te willen vervatten. Dat is tenslotte waar echt goede inbound-marketing om draait: content aanbieden én een keuze.
Koppel hier telkens de nodige interactie aan - waarvan je vervolgens de resultaten dus ook weer gebruikt. Yep, goede content schrijft zichzelf. Man man, binnen de kortste tijd heb je gewoon plek te weinig in je contentkalender!
Eneuh.. vergeet een ander daarbij niet te bedanken of mee in the spotlight te zetten. Relaties, remember? ;-)
3. De basis-vragen stellen, élke keer opnieuw
- Wie is mijn doelgroep voor deze content?
- Welk probleem los ik op voor hen?
- Wat is de kernboodschap?
- Welk doel wil ik daarmee bereiken?
Het klinkt o zo cliché en is inderdaad een gigantisch open deur, but guess what...ik zie dagelijks startende én ervaren content marketeers dit gedeelte overslaan. Want het is toch o-zo-leuk om lekker creatief bezig te zijn! En nee, dat is niet ok.
Met het risico om hier "de oude zaag" te zijn; één van mijn adagio's blijft: "leuke" content maken kan iedereen. Het verschil tussen iemand die blogs schrijft als hobby en een content marketeer is dat er bij die laatste een strategie en doel achter zit. Waar goed over nagedacht is, uiteraard.
Dusss...dien je jezelf ook de discipline op te leggen om telkens bij elke blog, video, visual, podcast, vlog...bovenstaande vragen te stellen. Dat is het verschil tussen een amateur en een professional (naast een hoop vak-technische skills of course.
Laat ik het gewoon eens illustreren door de vragen zelf eerlijk te beantwoorden voor deze blog van yours truly!
Wie is mijn doelgroep? (KMO) ondernemers en leidinggevenden die beseffen dat social media belangrijk is maar niet weten hoe er aan te beginnen OF startende content marketeers.
Welk probleem los ik op voor HEN? "Hoe zorg ik voor voldoende, relevante content zonder telkens het warm water te moeten uitvinden? Hoe maak ik dus niet enkel de juiste content maar kan ik dit ook nog eens op een efficiënte manier doen?"
Wat is de kernboodschap? "Wees creatief, inventief maar ook efficiënt en verlies nooit het doel uit het oog; contentmarketing is niet gewoon leuke bezigheidstherapie. Het slim aanpakken, bespaart je bovendien massa's tijd"
Wat is MIJN doel? Aantonen dat wij hier zelf dagdagelijks mee bezig zijn, expertise hebben en dus vanuit de praktijk een betrouwbare partner zijn :)
3 simpele tips, toch? Uiteraard kan ik er hier nog 10 andere meegeven, maar je krijgt er als afsluiter nog freebie mantra bovenop: stap voor stap en keep it simple. Pas deze 3 al eens consequent toe. Je zal verbaasd zijn over het effect én de tijd die je ermee wint. Succes! Eneuh...feedback uiteraard welkom ;-)