S2 #6 FF Rustig - Elke Moerenhout

/ /

De aflevering van Elke in a nutshell


Allround marketeer, enthousiaste vogel en van alle markten thuis. Met stevig wat ervaring en een indrukwekkend aantal bedrijven in haar ‘rugzak’ mag je Elke Moerenhout gerust een boegbeeld in de marketingwereld noemen. Aan tafel bij Karen en Laike kijkt ze met voldoening terug op haar carrière en geeft ze haar blik op het marketinglandschap dat de afgelopen twintig jaar serieus veranderde. Ontmoet Elke, een echte bruggenbouwer met een luisterend oor.

Elke Moerenhout | FF Rustig #6

“Wees een spons.” Met een zevental werkervaringen op de teller maakt Elke Moerenhout haar slogan meer dan waar. Al twintig jaar lang speelt ze een voortrekkersrol op elke marketingafdeling waar ze belandt. Haar talent wordt gezien en met nieuwsgierigheid en enthousiasme schrijft ze het ene succesverhaal na het andere. Volledig in haar eigen stijl gaf ze een boost aan het marketingverhaal van Colruyt, Neuhaus, Unilever, Groupe SEB, Brussels Airport, en tot op vandaag doet ze dat bij Jobat.

Allround marketeer

Mensen samenbrengen en inspireren, Elke wist al op jonge leeftijd wat haar sterke eigenschappen waren. Heel bewust besliste ze om een praktische studierichting te volgen. Op de Erasmushogeschool Brussel studeerde ze communicatiebeheer met optie marketing, gevolgd door een postgraduaat ‘B2B marketing’. “Al doende leer ik het beste, fantastisch om ‘in the field’ alles te ondervinden en te testen. Waar een wil is, is een weg”, vertelt Elke.

Bij Colruyt Group deed ze in 2004 haar eerste ervaring op in de marketingwereld: folders en incentives uitwerken, topics bedenken, fotoshoots begeleiden, eindredactie doen en zoveel meer. Een afwisselend takenpakket maakte Elke tot wie ze vandaag is: een allround marketeer. Drie jaar later startte ze als product manager bij luxechocolademerk Neuhaus waar een stevige portie verantwoordelijkheid haar verplichtte het onderste uit de kan te halen.

Brede scope

“Ondanks mijn fantastische ervaring bij Neuhaus besefte ik op 28-jarige leeftijd dat er nog veel mogelijkheden waren. Zoveel producten en bedrijven die ik nog moest ontdekken”, aldus Elke. Bij Unilever vond ze haar volgende uitdaging. Grote merken en stevige budgetten, een uitdaging maar met vallen en opstaan groeide ze door tot brand manager van Zwitsal en Dove and AXE Hair.

De digitale revolutie infiltreerde in die periode de marketingwereld en opeens kreeg Elke een aantal nieuwe platformen om haar boodschap te verkondigen. Snel leerde ze hoe sociale media in haar voordeel te gebruiken en bouwde zo AXE and Dove uit tot een van de best presterende merken op sociale media: “Blij dat ik een brede basis marketing heb, want binnen de digitale marketing is het elke dag wat nieuws. Goed om die brede scope te hebben.”

Bruggenbouwer

Bij Groupe SEB, producent van kleine elektro-apparaten, stortte Elke zich in 2013 opnieuw in het onbekende. Bij Krups, producent van koffieapparaten, bouwde ze als product manager het toen nog kleine ‘Nescafe Dolce Gusto’ uit tot een waardige marktspeler.

Geen gemakkelijke opdracht want de kloof tussen de Zwitserse en Franse bedrijfscultuur was groot. Vastberaden startte Elke haar charmeoffensief en opnieuw was het eindresultaat een succes. “Mijn rol was vooral die van bruggenbouwer. Dat komt terug in alle jobs die ik gedaan heb. Mensen en departementen samenbrengen, en verzuiling tegengaan, dat kan ik goed”, zegt ze.

“Ik heb heel goed nagedacht over mijn volgende stap en heb bewust gezocht naar een bedrijfscultuur die bij mij past en waar ik mij goed bij voel. Die vond ik bij Jobat: een heel menselijk bedrijf, een familie waar ondernemerszin heel belangrijk is. De overlegcultuur, eigen initiatief mogen nemen en het gevoel van samenhorigheid: dat voelt als thuiskomen voor mij.”

Begin elke dag met een glimlach

Ook voor Elke waren slechte dagen tijdens haar hele parcours geen uitzondering. Ondanks veel ambitie was angst om te falen voor Elke een groot struikelblok. De boodschap die ze daarom ook steevast op tafel legt: “Kom uit je comfortzone.”

“Angst en verlangen zijn de twee keerzijdes van dezelfde medaille. ‘Ik ben bang dat…’ zet ik snel om in ‘ik zou liever hebben dat…’. Twintigers hebben het daar moeilijk mee. Ik vergelijk het met een kreeft die uit z’n schelp groeit. Groeien is je kwetsbaar opstellen, pijn toelaten, accepteren en verdragen om een betere versie van jezelf te worden.”

Haar advies aan jonge marketeers, klinkt logisch, al zal het dat zeker niet voor iedereen zijn: “Jezelf blijven, luisteren en draagvlak creëren. En vooral, begin elke dag met een glimlach.”

Over FF Rustig

FF Rustig is een podcast geproduceerd door First Floor. Wij zijn er om jong, veelbelovend talent in HR en marketing de best mogelijke start van hun carrière te geven. Zo willen we niet alleen gelukkige professionals klaarstomen, maar ook toekomstige leiders die verantwoordelijkheid durven nemen voor hun job, hun bedrijf en zichzelf. In onze FF Rustig-podcast brengen we je eerlijke verhalen van inspirerende, ervaren professionals die ons een blik gunnen in de mens achter de carrière.

Luister je liever via Spotify? Dat gaat ook!