S1 #9 FF Rustig - Jeroen Wils

Dé Reputatiecoach, Jeroen Wils, kwam bij ons over de vloer. Jeroen heeft al vele watertjes doorzwommen. Zo werd hij van journalist bij de Standaard, dé misdaadreporter en hoofdredacteur bij VTM Nieuws. Nadien zette hij de stap naar het ondernemerschap als founder van BePublic, een PR agency dat hij succesvol verkocht aan Mediafin. Sindsdien schreef hij een boek over reputatie en begeleidt hij mensen naar hun authentieke zelf. Maar zelfs een reputatiecoach kan zichzelf soms voorbijlopen.


Benieuwd naar het verhaal achter zijn carrière? Druk dan maar snel op play!

Jeroen Wils: “Iemand die is hoe hij overkomt, gaat sneller een hindernis kunnen overwinnen”

Wie de naam Jeroen Wils hoort, denkt onmiddellijk aan zijn succes als misdaad reporter. Met zaken als Dutroux was hij vooruitstrevend in zijn vak. Met zijn tonnen ambitie schopte hij het zelfs tot eind- en hoofdredacteur bij VTM. Nochtans duwde de hoge werkdruk Jeroen steeds verder weg van zichzelf. Voor hem was het tijd om een stap terug te nemen. Hij nam een sabbatical waarbij hij op zoek ging naar zijn innerlijke kern. Zo gedaan, zo gevonden en niet veel later startte hij als ondernemer zijn eigen pr-bureau Bepublic op. Ook hier deed zijn succes en de werkdruk hem weer even op de pauzeknop drukken. Vandaag spitst Jeroen zich toe op zijn gevonden passie. Publieke figuren begeleiden en samen werken aan hun reputatie. Hoe Jeroen dit samen met hen bewaakt, versterkt en duurzamer maakt, lees je in deze blog.

Hoe Jeroen vanuit een innerlijke drijfveer afhankelijk werd van de buitenwereld

Een engagement om een groot publiek te bereiken heeft Jeroen altijd al gehad. Zeker als hij ze kon informeren over afwijkend gedrag binnen onze samenleving. Daarom zette hij na zijn diploma criminologie een stap in de media. Veel later in zijn carrière kwam Jeroen tot een besef. Zijn keuze voor media kwam – onbewust - deels ook uit een nood aan applaus, waardering en erkenning.

“Het is een dynamiek die ik de laatste jaren heel erg besefte, die ook niet verkeerd is omdat het mij tot een gedreven iemand heeft gemaakt, maar je kan niet altijd alleen maar afhangen van het applaus van anderen”.

Af en toe stilstaan bij waarom je iets doet, is een belangrijke drijfveer geworden voor Jeroen.

“Ik heb de eerste 20 jaar van mijn loopbaan vooral aan de buitenkant geleefd, om te voldoen aan de verwachtingen van anderen en mezelf constant tegen de limiet kapot te werken. De laatste jaren heb ik beseft om opnieuw naar binnen te keren en dingen te doen die dicht bij mij liggen en dan kost het werk geen energie, maar geeft het energie”.

Bepublic als springplank naar zijn missie

Na een eerste pauze startte Jeroen niet veel later een PR-bureau. De bedoeling? Bedrijven helpen, om op een journalistieke manier, aan PR te doen. Zijn kennis als journalist nam hij mee in de communicatiewereld. Met zijn nieuwe onderneming, Bepublic, gaf hij bedrijven de juiste adviezen. Hoe benader je een redactie om jouw boodschappen uit te sturen, met meer impact dan een commercieel bericht? PR gebruikt de expertise die in een bedrijf aanwezig is om naar een breed publiek maatschappelijke impact te genereren. Nadien kreeg Jeroen interesse in alles wat met reputatie te maken heeft.

“Heel veel bedrijven doen alsof ze een hoger doel hebben, maar eigenlijk is het maar een communicatiemiddel om zich op een bepaalde manier te tonen en doen ze in werkelijkheid niet wat ze beloven.”

Jeroen legt uit dat reputatie een gevolg is van het gedrag dat gesteld wordt. Wanneer het gedrag dan aansluit bij de kern waar je voor staat, zal je altijd sterk in je schoenen staan. In zijn boek ‘De Reputatiecoach’ dat onlangs werd uitgebracht, gaat hij hier dieper op in.

Hoe zijn missie zijn kernwaarde werd

Na zijn eigen tocht naar zijn kern, heeft Jeroen zijn missie te pakken. Het begeleiden van leidinggevende en publieke personen om de meest authentieke versie van zichzelf te worden. Zo zijn zij beter bewapend tegen de uitdagingen in hun job en samenleving.

“Ik heb geleerd dat ik veel meer energie krijg van 1-op-1 contacten, het puur coachen en mentoren, dan een ploeg van dertig man aansturen om zoveel mogelijk billable uren te doen. Dat is vandaag niet meer wie ik ben denk ik.”

“Ik help leidinggevenden een duurzamere reputatie te hebben, namelijk een reputatie gestoeld op gedrag dat heel dicht bij hun kern hoort, waardoor ze ook sterker staan wanneer ze iets tegenkomen dat minder goed is. Iemand die is hoe hij overkomt, gaat sneller een hindernis kunnen overwinnen ”

Het advies dat Jeroen zou geven aan zijn 20-jarige zelf

“Ik zou hem aanraden om veel sneller in zijn loopbaan die reset-oefening te doen om eens naar binnen te kijken. Dat hoeft niet elke week, elke maand of elk jaar te zijn, maar om de vijf jaar eens een groot onderhoud te doen. Af en toe de oefening doen van ben ik hier nog altijd degene die ik wil zijn of moet ik wat bijsturen.”

Over FF Rustig

FF Rustig is een podcast geproduceerd door First Floor. Wij zijn er om jong, veelbelovend talent in HR en marketing de best mogelijke start van hun carrière te geven. Zo willen we niet alleen gelukkige professionals klaarstomen, maar ook toekomstige leiders die verantwoordelijkheid durven nemen voor hun job, hun bedrijf en zichzelf. In onze FF Rustig-podcast brengen we je eerlijke verhalen van inspirerende, ervaren professionals die ons een blik gunnen in de mens achter de carrière.

Luister je liever via Spotify? Dat kan ook!