FF Lezen: Net Curiosity Score, Kristien Van den Branden

/ /

Kristien Van Den Brande

Kristien Van den Brande, Executive & Leadership Coach, Facilitator & Trainer in Leadership Development

Ik ben partner, coach & trainer bij Neolis. Ons team van gepassioneerde coaches en trainers combineert businesservaring met onderbouwde coaching technieken om onze klanten te helpen om resultaten te boeken. Wij werken altijd op maat van de vraag van onze klant. Zowel voor individuele coaching, team coaching, als voor de co-creatie van leiderschapsstrajecten.

Hi Kristien! Over welk boek hebben we het vandaag?

Net Curiosity Score van Rik Vera.

Klinkt goed! Management, altijd boeiend!😉 Waarom heb jij voor dit boek gekozen?

Ik volg de schrijver Rik Vera al een tijdje op linked in en zijn stijl triggert veel glimlachjes en reflectie bij mij. Ik heb het boek gekocht om eens verder door te lezen over zijn ideëen rond curiosity. Gegeven alle referenties naar inspirerende boeken en muziek in het boek, groeit je leeslijst van mogelijke volgende boeken ongetwijfeld verder aan.

NCS Cover

Voor wie denk je dat het boek geschikt is?

Het boek is geschikt voor iedereen die nieuwsgierig is en wil blijven bijleren. Als je management boeken saai vindt en je ze daarom in de kast laat, is dit boek een echte aanrader. Leest als een trein, met heel veel mooie metaforen en pratische tips & tools die blijven hangen.


OK. Nu zijn we officieel nieuwsgierig! Wat zijn jouw 3 key learnings uit dit boek?

1. Het boek is geschreven als een fietsknooppunten netwerk, met routes waar op elk kruispunt keuzes kunnen gemaakt worden wat voor jou het beste volgende knooppunt lijkt. Zo wordt ieders ervaring met het boek gepersonaliseerd. Rik heeft deze optie gekozen omdat hij liever niet op de traditionale manier met hoofdstukken wilde werken, maar toch enige mate van structuur dacht te moeten bieden aan de lezer. Vanaf nu mag van mij elk non-fictie boek zo geschreven worden! Mijn denk- en integratieproces is nog nooit zo efficient ondersteund geweest.

2. De cover van het boek is niet per toeval oranje, ontdekte ik ergens achteraan in het verhaal. Je wordt doorheen het boek door Rik meegenomen in zijn denkproces rond curiosity in een business context, in de breedste zin van het woord. Oranje is de kleur van curiosity. Het is de kleur van creativiteit, enthousiasme & avontuur. Het is de kleur van jeugdige energie. Het is de kleur die volgens marketing experts plezier en verkenning overbrengt.


3. The future belongs to the curious. Het boek is een manifest om anders naar verandering te kijken. Niet puur vanuit angst of risicobeheer, maar vanuit nieuwsgierigheid naar de (toekomstige) noden van klanten en naar opties die de markt zouden kunnen transformeren. Rik positioneert curiosity als tegengif tegen louter naar binnen kijken in een bedrijf en vasthouden aan hoe we altijd de dingen gedaan hebben. Het is ook een ideaal medicijn tegen angst, stilstand en controle.


Heb jij een boek gelezen of podcast geluisterd die je echt iedereen aanraadt? Of net eentje dat niet aan de verwachtingen voldeed?

GEEF 'M DOOR