Case: makro x Amber

/ /

Hoi, ik ben Amber en ik werk ondertussen al bijna 2 jaar als Marketing Consult bij First Floor. Na verschillende grote en kleine projecten, heb ik recent een project bij makro Belgium afgerond. Wil je hier graag meer over lezen, just keep on reading! 😉

makro met een kleine m, maar grote impact

Volgens mij kennen de meeste van jullie supermarktketen makro wel. Maar voor diegene die nu even denken: “Huh? Over wat heeft ze het eigenlijk?” Vertel ik graag nog even kort wat makro doet, is en waar je het kan vinden.

Makro is onderdeel van METRO GROUP Wholsesale & Food Specialist Company met de baseline ‘Je hebt alles van een pro’ kunnen zowel professionals als eindconsumenten bij hen terecht, met de grootste focus op de assortimenten voeding, diy & tuin en alles voor een goed feestje.

Eigenlijk kan je daar gewoon echt alles kopen, maar dan wel enkel als je een makro-kaart hebt! Deze kan trouwens iedereen gewoon aanvragen via https://card.makro.be/nl. Of je nu een particulier, professionele klant of vereniging bent!

First Floor: eerste hulp bij zwangerschappen

Makro was al langer een klant van First Floor, dus toen zij iemand nodig hadden om niet één, maar twee collega’s van hen te vervangen, belden ze ons op met de vraag of wij consultants beschikbaar hadden. Zowel hun e-mailmarketeer, als hun Content Webmaster gingen beide met zwangerschapsverlof. Dus, First Floor to the rescue. Mijn collega Fien startte in maart op om de e-mailmarketing te verzorgen. Ikzelf startte midden april op als Content Webmaster van MarkoShop.be.

Content watte? Een Content Webmaster is eigenlijk de beheerder van de website, in dit geval van de webshop. Alles wat qua content op de webshop verschijnt, wordt door hem of haar beheert en aangepast.

Content Webmaster die instond voor alles

In mijn toen 1.5 jaar ervaring had ik niet eerder een gelijkaardig project gehad. Voor mij was het dus belangrijk om vanaf het begin naar de verwachtingen te pijlen en vooral voldoende vragen te stellen. Ik had nog een 3-tal weken met Katherine (de persoon die ik ging vervangen). Die tijd kwam ons heel goed van pas, want op die manier kon ik haar voldoende vragen stellen en konden we alles rustig overlopen.

Mijn taak als consultant was op dat moment om al de taken van de Content Webmaster vlekkeloos over te nemen. Deze bestonden uit het implementeren van (kleine) aanpassingen aan de webshop waar nodig, opmaken van banners in Photoshop, opmaken van landingspagina’s in Sitecore, het maandelijks opstellen van rapporten door middel van Google Analytics, etc.

makro x Amber: een succesverhaal of toch niet?

Uiteindelijk is er een vlekkeloze overdracht geweest, waar zowel makro als ik geen problemen heb ondervonden. Alle deadlines werden steeds gehaald en ook fouten, zoals verkeerde links en 404-pagina’s werden vlot aangepast. Daarnaast heb ik een nieuwe keuzehulp aangemaakt, die ervoor moet zorgen dat klanten van makro makkelijker een keuze kunnen maken bij bepaalde producten. Zo hebben we verschillende keuzehulpen voor o.a. barbecues, grasmaaiers, enzovoort en nu dus ook voor bewaardozen.

Verder zorgde ik elke twee weken voor de juiste linken bij onze verschillende online folders, maakte ik verschillende banners op én werkte ik mee aan de nieuwe webshop. Deze gaat jammer genoeg pas live wanneer mijn project bij makro erop zal zitten, maar ik ben er zeker van dat ik hier nog genoeg over zal horen 😊.

Ook succesverhalen komen op zijn einde en binnen twee weken is het dan ook zo ver! Dan rest mij enkel nog de overdracht naar Katherine goed uit te voeren en afscheid te nemen van al mijn dierbare collega’s. Zij hebben er mee voor gezorgd dat dit project een echt succesverhaal is geworden.