Gen Z en belangst: waar komt het vandaan en vooral, hoe ga je ermee om?

/ /

📞😨 𝗼𝘃𝗲𝗿 𝗱𝗶𝗲 𝘃𝗲𝗿𝗺𝗮𝗹𝗲𝗱𝗶𝗷𝗱𝗲 𝗯𝗲𝗹-𝗮𝗻𝗴𝘀𝘁 𝗯𝗶𝗷 𝗚𝗲𝗻 𝗭 😱📞

Het eerste obstakel dat wij met First Floor tegenkomen bij onze nieuwe mensen? Een stevige portie angst voor de telefoon. Nee, niet om op te tokkelen (ofcourse not 😉) maar om hem op te nemen als hij rinkelt.

Enkele jaren geleden fronste ik daarover ook mijn wenkbrauwen. "𝙈𝙮 𝙜𝙤𝙙, 𝙙𝙤𝙚 𝙚𝙚𝙣𝙨 𝙣𝙞𝙚𝙩 𝙯𝙤 𝙛𝙡𝙖𝙪𝙬 𝙨𝙚𝙜!"

Maar een mens leert bij (nog elke dag trouwens 😀).

𝗛𝗲𝘁 𝗶𝘀 𝗻𝗶𝗲𝘁 𝗳𝗹𝗮𝘂𝘄 𝗱𝗼𝗲𝗻. 𝗛𝗲𝘁 𝘇𝗶𝗷𝗻 𝗼𝗻𝘇𝗲 𝗵𝗲𝗿𝘀𝗲𝗻𝗲𝗻.

Twintigers van vandaag zijn opgegroeid in een wereld "met vertraging".

📺Netflix on demand
📲Whatsapp
📩E-mail
🤡a-synchroon werken

Kort door de bocht: 𝗱𝗲 𝘀𝗸𝗶𝗹𝗹 𝗼𝗺 𝗶𝗻𝘀𝘁𝗮𝗻𝘁 𝗼𝗻 𝘁𝗵𝗲 𝘀𝗽𝗼𝘁 𝘁𝗲 𝗿𝗲𝗮𝗴𝗲𝗿𝗲𝗻 𝗼𝗽 𝗲𝗲𝗻 𝗯𝗼𝗼𝗱𝘀𝗰𝗵𝗮𝗽 𝗶𝘀 𝘂𝗻𝗱𝗲𝗿-𝘁𝗿𝗮𝗶𝗻𝗲𝗱. Het is een spier die eenvoudigweg niet ontwikkeld is in hun brein.

Om een vergelijking te maken: stel dat jij een 𝗽𝗼𝗱𝗶𝘂𝗺 op wordt geduwd om een 𝗽𝗿𝗲𝘀𝗲𝗻𝘁𝗮𝘁𝗶𝗲 𝘁𝗲 𝗴𝗲𝘃𝗲𝗻. Je weet wel het onderwerp maar verder niets, je moet improviseren.

Je zou voor minder koud zweet krijgen, toch? 😲

Dàt. Dat gevoel!

Een angst van geen houvast, van 'on the spot', van foute dingen zeggen en doen, van jezelf belachelijk maken.

Enter een oer-reptielen-brein in overdrive.
Enter fear.

Het is misschien moeilijk voor te stellen voor ons die zijn opgegroeid met een telefoon als normaal communicatiemiddel, maar voor jongere generaties is dat basically de ervaring van een directe confrontatie.

Vind ik daar op maatschappelijk niveau iets iets van? Ja natuurlijk.
Veroordeel ik daar die individuele jonge persoon in kwestie over? Neen.

Dus in plaats van erover te zeuren en de angst (gevoel van falen) nog meer te voeden:

🤝help hen over de drempel
🏋️‍♀️zorg voor routines en discipline om de nieuwe hersenspier samen te trainen
👂neem de drempel in de eerste plaats serieus, ipv er honend over te doen
❤️be supportive want omgekeerd zijn er dingen die jij vreselijk lastig vindt die voor hen piece of cake zijn (!)

Niet alleen ben je daardoor een 𝗯𝗲𝘁𝗲𝗿𝗲 𝗺𝗲𝗻𝘁𝗼𝗿 en 𝗹𝗲𝗶𝗱𝗶𝗻𝗴𝗴𝗲𝘃𝗲𝗻𝗱𝗲, het is ook gewoon oneindig veel slimmer en 𝗲𝗳𝗳𝗶𝗰𝗶ë𝗻𝘁𝗲𝗿. (En je bent er een aangenamer mens door, ook niet onbelangrijk).

Benieuwd naar meer over 𝗵𝗼𝗲 𝗱𝗶𝗲 𝗵𝗲𝗿𝘀𝗲𝗻𝗲𝗻 𝘃𝗮𝗻 𝗼𝗻𝘀 𝗼𝗽 𝗼𝗻𝘁𝘇𝗲𝘁𝘁𝗲𝗻𝗱 𝘃𝗲𝗲𝗹 𝗴𝗲𝗱𝗿𝗮𝗴 𝗶𝗺𝗽𝗮𝗰𝘁 𝗵𝗲𝗯𝗯𝗲𝗻?


Ik maakte er een korte slidedeck over met de basics die ik vaak gebruik in mijn trainingen. Je vindt de essentie via deze link

Brein-weetjes

02 Emmelien Bergmans Fotoshoot

Collega Emmelien over hoe zij dat als 20-er zelf ervaart

Waarom bellen als je gewoon ook een berichtje kan sturen? Dat is de ingesteldheid die vele Gen Z’ers, inclusief mezelf, hebben.

Ik belde als tiener echt niet vaak met mijn vrienden, maar begon met sms’jes sturen en chatten via msn, sprong daarna gelijk op de Facebook & Messenger kar en sindsdien zijn er nog tal van social media kanalen bijgekomen waarmee je lekker van op afstand, asynchroon kan communiceren met de hele wereld! Met nu al toch bijna 15 jaar van online aanwezigheid, kan je wel stellen dat die manier van communiceren een gewoonte is geworden. Eentje die ik zelfs nooit in vraag stelde.

Uiteraard belde ik wel eens. Maar dat ging dan zo goed als altijd om praktische zaken zoals “Hey mama is het goed dat…?”

Pas tijdens mijn studentenjob bij SOLIX merkte ik hoe groot de drempel was om telefonisch te communiceren. Echt, ik overdrijf niet, die eerste keren bellen stond het nat letterlijk op mijn hoofd. Want collega’s konden gewoon horen wat ik aan de telefoon ging zeggen en diegene aan de andere kant van de telefoon die zou meteen door hebben dat het voor mij ook nieuw is.

Fastforward naar oktober 2023: ik start als HR & Employer Branding Consultant bij First Floor. Ja, daar duurde het geen week of ik hing opnieuw aan de telefoon. Wederom met een trillende stem en veel onzekerheden. Maar al een geluk nu ook aan mijn zij een straffe mentor - Els - en collega’s die dezelfde angsten hebben.

En het is waar wat ze zeggen, oefening baart kunst. Na 10 maanden First Floor lijkt die drempel toch heel wat lager te zijn geworden. Ik zie er zelfs het nut van in!

📞Snellere communicatie

📞Minder misverstanden

📞Betere connectie en relatievorming

Ben ik nu dan helemaal over die belangst? Ik denk het niet. Vooral wanneer ik een telefoontje zelf niet initieer of verwacht vind ik het soms nog erg spannend. Misschien heb ik nu eerder bel-stress, maar dat angst-laagje dat is er wel eindelijk vanaf.

Alles is trainbaar :)

Caroline bellen Middel

Altijd de telefoon?

Is dit dan een pleidooi om altijd voor alles de telefoon op te nemen? Neen!

Er valt veel te zeggen voor e-mail, Slack,...alle vormen van online en asynchrone communicatie ook.

  • Het geeft mensen de kans om zich voor te bereiden op een respons
  • Het beschermt je focus en eigen agenda

Kortom, de kunst is zoals altijd om het juiste middel voor de juiste doeleinden te kiezen.

Waar de 'oudere' generaties vaak moeiteloos die telefoon opnemen, zal Gen Z even moeiteloos navigeren door een oerwoud aan digitale communicatietools. Het punt is vooral om de skills in huis te hebben voor elk van deze manieren.

Dus de geheime toverstok in dit verhaal? Leren van elkaar! Of wat dacht je 😉

Meer weten over hoe wij dat aanpakken? Concrete training of mentoring of coaching voor jouw youngsters?

Neem contact met ons


💡 Meer inspiratie, inzichten, key takeaways en best practices? Abonneer je op onze 2-wekelijkse nieuwsbrief FF Inspireren; no sales (!) enkel inspiratie over ondernemen, HR, communicatie, leiderschap en employer branding.

ABONNEER JE HIER