Wat is een netwerk en hoe gebruik je het?
20/07/2021 / Employer Branding /
‘Gebruik gewoon je netwerk’. Okeeee…maar...hoe dan? Hoe gebruik ik dat netwerk? Waaruit bestaat dit eigenlijk? En is dat nu echt nodig? (ja! 😉 ) Vragen die misschien door je hoofd spoken bij het horen van het woord netwerk. Het is nu eenmaal niet meer weg te denken uit de huidige (online)samenleving. Ik deel graag mijn belangrijkste tips.
Jouw netwerk heeft het beste met jou voor
Je kan een netwerk zien als een zelf samengestelde community vol mensen die jij vertrouwt en waar jullie elkaar helpen . Netwerken is geven en nemen. Het is dus erg belangrijk dat je jezelf profileert en kennis, tips of informatie deelt met de rest van jouw community. Zo weten mensen waarvoor ze bij jou terecht kunnen en andersom.
Een community kan elkaar helpen op veel verschillende manieren. Zo kan jij anderen met elkaar laten kennis maken. Jij kan de nodige informatie verkrijgen via de juiste personen. Je kan dit zelfs gebruiken om vóór dat anderen het weten, te solliciteren op een bepaalde functie. Jouw netwerk heeft tenslotte het beste met je voor. Uiteindelijk bepaal jij hoeveel informatie je deelt met je netwerk en hoeveel je terug vraagt.
Netwerken draait om een meerwaarde zijn voor elkaar, begin dus dichtbij.
Een grote misvatting over netwerken is dat je altijd onbekende mensen gaat benaderen. Je hoeft heus niet lukraak LinkedIn berichtjes te sturen en te connecteren met mensen. Zeker als zij niets voor jou kunnen betekenen. Netwerken draait immers vooral om een meerwaarde zijn voor elkaar. Begin dus dichtbij. Ga na bij je vrienden, ouders, familie en collega’s of ze iemand kunnen aanbevelen.
“Via via” is één van de beste doorverwijzingen die er bestaat. Ik heb gehoord dat jij een leuk project hebt afgewerkt met x. Wij zijn goede vrienden en ik zit in dezelfde sector. Ik zal mezelf even voorstellen… Het ijs is onmiddellijk gebroken en jij hebt een opening én goede reden om weer iemand nieuw aan je netwerk toe te voegen. Het gaat dus niet over kwantiteit maar over de kwaliteit van je netwerk. Een netwerk met 10.000 contacten is vaak minder sterk dan 100, maar daarover later meer.
People like to feel important
OK, je begint dus bij je eigen close circle en dan voeg je stap voor stap nieuwe contacten toe. Mensen waarmee je in aanraking komt tijdens het solliciteren bijvoorbeeld. Geloof me, het maakt enkel een goede indruk als je na dat sollicitatiegesprek de heer of dame in kwestie toevoegt en nog een vriendelijk berichtje stuurt. Start je op een nieuwe job? Proficiat! Uiteraard voeg je onmiddellijk de belangrijkste collega’s en jouw leidinggevende toe. Heb niet te veel schroom of angst en onthoud vooral: “people like to feel important”. Later kan je overgaan naar enkele netwerkplatforms. LinkedIn is momenteel hét hot platform. Maak jezelf dan ook professioneel zichtbaar. Hoe meer je verschijnt op de tijdlijn van anderen, hoe sterker jouw personal branding wordt. Like, deel en reageer dus zoveel mogelijk met mensen en met verschillende soorten content. Bekijk zelf ook content die anderen liken. Wie zijn deze mensen en kunnen we iets voor elkaar betekenen?
Naast de online wereld zijn er tal van momenten waarop netwerken heel normaal is. Denk aan georganiseerde netwerk events, seminars en gastsprekers. Ook bedrijfsfeesten of aangelegenheden zijn ideale momenten om jouw community uit te breiden.
Zorg ervoor dat je niet elk casual gesprek onmiddellijk omgooit naar business talk. Het kan soms fijn zijn om niet te praten over zaken. Doe dit dus zeker met mate en als het moment er zich toe leent. Zaken doe je met iemand die je vertrouwt en een fijn gevoel bij krijgt, dus eerst aan die relatie werken!
Iemand die door jou geholpen wordt, vergeet dit niet snel
Vertrouwen en relaties...daar draait het immers allemaal om en dat moet je opbouwen én onderhouden. Dat laatste durven we nogal eens wat mensen vergeten. Connecteren en nieuwe mensen leren kennen is leuk, ze onderhouden een ander paar mouwen. En daar maak je nu nét het verschil!
Contact onderhouden is dan ook meer dan af en toe een berichtje sturen. Jij wil oprecht contact onderhouden, laat dit dan ook zien. Liken en reageren is een eerste stap, maar schiet ook oprecht te hulp als iemand in je community een vraag of probleem heeft. Iemand die door jou geholpen wordt zal dit niet snel vergeten en the favour, als het kan, ook terug doen.
De keerzijde van dit mes is natuurlijk om zelf niet vergeten te worden. Dit hoeft niet altijd aan jou te liggen. Het is zeker niet vreemd om af en toe kritisch te kijken naar je uitgebouwd netwerk. Het zou kunnen dat een contact verwaterd of dat blijkt dat jullie toch op een andere golflengte zitten. Er is niets mis met af en toe een contact te verwijderen, maar dit geldt ook andersom. Zorg er voor dat je relevant blijft!
Relevant blijven, ja oké, maar heb je dit al eens geprobeerd voor 10.000 connecties? Ik zeg het dus nog eens. Begin dicht bij, bouw stap per stap je netwerk uit en voeg mensen toe waar jij professioneel mee aan de slag kan. Ga niet lukraak te werk en weet ook wie er in je eigen opgebouwde community zit. Jouw netwerk is tenslotte jouw fundering van je professionele carrière.
Je weet nu alles over netwerken en staat te popelen om je community gericht uit te breiden?
Waar wacht je nog op! Ga aan de slag en bereik de mensen rond je. First Floor zou alvast een mooie eerste connectie zijn 😉 .