GenZ versus de werkgevers? Samen sterker!
14/03/2024 / Human Resources /
Er wordt veel geschreven óver Gen Z, maar wat denken en ervaren zij zelf? Emmelien is 25 lentes jong en sinds 6 maanden aan de slag als HR & Employer Branding consultant bij First Floor, haar eerste werkgever.
Zij dook in de research én legde de connectie met zichzelf, haar eigen ervaringen en leefwereld.
2023: 40% meer Gen Z bye bye's dan in 2022
Gen Z is de generatie geboren tussen 1997 en 2010, of nee: tussen 1996 en 2010, of is het 1997 en 2012? Zelfs over de afbakening waartussen Gen Z valt, is er onenigheid. Sinds het oudste segment van deze generatie de werkvloer betrad, slaat het begrip je om de oren. Verschillende narratieven doen hierbij de ronde. Zo lees ik alleen al in De Standaard: “Ze zijn niet meer geïnteresseerd in een 9-5 job”, of “De toekomst is niet meer wat ze geweest is” en andere gelijkklinkende koppen. Niet hoopgevend als ik dat zo hoor, bijna doemdenkerij zelfs. Nog erger wordt het wanneer je de cijfers van verloop bij werknemers onder de 25 jaar erbij haalt. In een artikel door Jobat (16 oktober 2023) lees ik dat het aantal ontbonden werkcontracten van -25-jarigen maar liefst 40.8% hoger ligt, dan tijdens dezelfde periode in 2022. En in 43.5% van die stopzettingen, is de werknemer zelf de initiatiefnemer. Een vraag die dan rijst is: waarom? Wat maakt dat Gen Z, mijn leeftijdsgenoten, zo snel hun vaarwel geven en wat kunnen wij (en jij) doen om dit tegen te gaan?
The way to Gen Z's heart
Ik verzamelde daarom 5 aandachtspunten om je Gen Z collega’s volledig te begrijpen en hun commitment te krijgen, oftewel the way to Gen Z’s heart!
1. Cultuur voorop
Uit onderzoek door Ozkan en Solmaz (2015) naar de perceptie van Gen Z op werk, blijkt dat de sociale omgeving van erg groot belang is. Via de sociale groepen (oftewel teams) waarin Gen Z op de werkvloer wordt opgenomen worden ze blootgesteld aan de cultuur van een organisatie. Dit draagt dan weer bij aan tal van factoren zoals de werksfeer en het groepsgevoel. Heb je dus aandacht voor de omgeving waarin Gen Z terecht komt, zal je met grote waarschijnlijkheid een loyalere werknemer eraan over houden.
💡Tip: een goeie onboarding is daarbij cru-ciaal! Bekijk ons Onboarding Basics e-book!
2. Het team vs. het individu
Uit onderzoek door Barhate en Dirani (2022) blijkt dat Gen Z een spanningsveld ervaart tussen het team en het individu. Enerzijds verkiest een Gen Z’er om op zichzelf te vertrouwen om doelen te bereiken, anderzijds zijn ze toch op zoek naar belangrijke sociale contacten om hun netwerk te vergroten en collectieve doelstellingen te behalen. Daarbovenop vindt Gen Z het wel belangrijk om goede relaties te hebben met hun collega’s.
Conclusie? Gen Z trekt een sterk onderscheid tussen professionele relaties en persoonlijke relaties. Beoordeel – waar kan – je Gen Z’er als uniek individu en op basis van hun kunnen, maar motiveer Gen Z om ook in groep te werken. Zo krijgen ze de kans om collegiale relaties aan te scherpen, maar voelen ze zich toch erkend in hun uniciteit.
3.Betekenisvol werk voor geluk
Jonge talenten hebben vandaag een overschot aan keuze. Wat wil je worden, wordt al van vroeg in de kinderschoenen een standaardvraag. Misschien was het antwoord ooit wel dokter, leerkracht, afvalman, vandaag luidt het “gelukkig”. Zo argumenteren Ozkan en Solmaz (2015) dat Gen Z werk niet alleen belangrijk vindt voor zijn financiële rol, maar ook om dromen waar te maken. En als dat laatste niet gebeurt, dan wordt Gen Z ongelukkig, wat dan weer de kans verhoogt op die bye bye, zeker in de huidige arbeidsmarkt.
💡Tip: kunnen jouw jonge starters al terecht bij een coach? Iemand die los van prestaties een luisterend oor kan bieden?
4. Een zoektocht naar versnelde groei
De gemiddelde Gen Z’er wil autonoom zijn en hecht veel belang aan diens individuele noden en ter uitbreiding: zijn of haar groei. In een sterk competitieve arbeidsmarkt, die voortdurend met een krapte aan werknemers flirt, lijkt het gras al snel elders groener.
In plaats van te smijten met zogenaamde benefits zoals een pingpongtafel, kan je ook de focus herleggen op wat minder tastbaar is. Een loopbaan met perspectieven, opleidingen en doorgroeimogelijkheden staan vooraan in het rijtje van de Gen Z’er. Een onderzoek door Barhate en Dirani (2022) bevestigt dit. Gen Z verwacht van de organisatie waar ze werkzaam zijn om hen te ondersteunen in hun ontwikkeling en dan vooral via effectief leiderschap. Daarbij stellen ze ook dat Gen Z niet per se verticaal wil groeien, maar vooral veelzijdige skills willen opdoen. Groeimogelijkheden in alle richtingen, over functies heen zijn dus de key to succes.
💡Tip: stel een mentor verantwoordelijk voor de Young Professionals in je organisatie. Zo hebben zij vanaf minuut 1 een persoon waar ze van kunnen leren en bij terecht kunnen voor vakinhoudelijke vragen.
5. Aandacht voor de work-life balans
Misschien is het de nasleep van een woelige coronaperiode, maar Gen Z hecht volgens Barhate en Dirani (2022) enorm veel belang aan een goede work-life balans. Glijdende of flexibele uren, vrij kunnen nemen om persoonlijke interesses te kunnen nagaan en thuiswerk staan in de checklist van een echte Gen Z’er. Dit terwijl anno 2024, steeds meer werkgevers voorgaande net lijken terug te draaien. Daar kunnen we kort over zijn: niet slim!
Wat kan jij – de Gen Z’er – zelf doen?
Ja, je werkgever kan met een heleboel initiatieven de professionals van morgen tegemoetkomen. En dat juichen we uiteraard toe. Maar wat kunnen jij en ik vandaag al doen om de boel een handje te helpen?
Als ik naar mezelf kijk begint het al bij het verlagen van je verwachtingen. Een valkuil van sociale media is dat je jezelf steeds vergelijkt met anderen, maar vaak gebeurt dit zonder referentiekader. Gun jezelf tijd en verwacht niet dat je na slechts 5 jaar even ver staat als mensen die al 30 jaar in het vak staan. Professioneel groeien vraagt, net zoals persoonlijk groeien, tijd. Zeggen ze niet zoiets als: al willen lopen vooraleer je hebt gekropen?
Wanneer je gaat solliciteren, heb dan voldoende aandacht voor de cultuur van de organisatie waarin je terecht zal komen. Het strafste bedrijf is niet per se voor jou de juiste context. Een sollicitatie dient daarbij niet alleen om jou te leren kennen, maar omgekeerd biedt het jou ook een kans om die match te onderzoeken. Stel voor jezelf scherp wat voor jou belangrijk is, naast je verloning, en dan ligt de kans op succes al een heel pak hoger.
Tenslotte, hoewel we met elkaar rekening kunnen houden en de noden van elke generatie (want ja, Gen X, Gen Y en Gen Alpha hebben er ook) kunnen tegemoet komen, zal samenwerken op de werkvloer altijd een oefening blijven. Generaties komen, generaties gaan, en ondertussen vinden er impactvolle gebeurtenissen plaats die elke generatie op een andere manier kleurt. Je kan ertegen ingaan, schreeuwen dat alles vroeger beter was en kansen missen. Of je kan de voordelen van elke generatie vastpakken, van elkaar leren en zo samen successen boeken. En hoe ik het ervaar, verkies ik toch dat tweede.
Bronnen
- https://www.standaard.be/cnt/dmf20231204_95097732
- https://hrmagazine.be/nl/posts/gen-z-en-millennials-zien-nog-altijd-weinig-positieve-impact-van-bedrijven
- https://www.standaard.be/cnt/dmf20231013_94254344
- Artikel De Standaard: “de toekomst is niet meer wat ze geweest is”
- https://weyou.nl/generatie-z-aan-het-woord-zo-vind-je-mij-in-2024/
- https://www.kmoinsider.be/hr/bouwen-aan-ondernemers-in-hr-first-floor
- https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1472811719300126
- Artikel Ozkan & Solmaz
- EM-EJTD210007 1..19 (researchgate.net)