FF Lezen: De opstand van de natuur, Philipp Blom
16/05/2024 / FF Lezen /
Koen Peeters, Business & Service Designer & Marketing Consultant
Koen Peeters heeft 25j ervaring in B2B marketing (en dat werkt juist zoals B2C). Hij werkt nu als business & service designer bij Proximus en als freelance marketing consultant. In beide rollen werkt hij evidence-based en blijft hij weg van bedrijfshomeopathie.
Hi Koen! Over welk boek hebben we het vandaag?
"De opstand van de natuur" van de Duitse historicus Philipp Blom.
Waarom heb je voor dit boek gekozen?
Een interview met de professor in het spijtig genoeg ter ziele gegane Radio 1 programma Interne Keuken prikkelde mijn nieuwsgierigheid. Blom spreekt trouwens een aardig mondje Nederlands.
Uit de geschiedenis kunnen we veel leren over de samenhang der dingen in de wereld. Blom is een van de weinigen die de invloed van diverse onderdelen van de maatschappij op elkaar aantoont.
De kern van de kleine ijstijd vond plaats tussen 1570 en 1700 en luidde het einde van de Middeleeuwen in in Europa. De wereld zoals in de winterlandschappen van Breughel. Grote maatschappelijke systeemveranderingen als gevolg van klimaatverandering. Godsdienstoorlogen, voedselschaarste, emigratie, ontluikende wetenschap op zoek naar verklaringen die leidt tot de Verlichting.
Wat zijn jouw 3 key learnings uit dit boek?
1. Alles functioneert in een systeem. Om verandering teweeg te brengen moet je systemen kunnen begrijpen. Ook onze maatschappij ondergaat systeemveranderingen; op grote schaal: klimaat, technologie (internet, IT en software, AI, wereldpolitiek), demografie (vergrijzing hier, babyboom in Azië). Dat heeft gevolgen op kleine schaal, al gaat de verandering vaak zo traag dat we ze niet merken tot we even stilstaan en terug kijken.
2. Verhaaltjes zijn maar zo sterk als het bewijs waar ze op zijn gebaseerd. Je hebt van die goede praters in het professionele (en politieke) leven. En we zijn geneigd hun verhalen te geloven en hen te volgen in hun redeneringen. Philipp Blom slaagt erin om een fantastische synthese te maken en hij vermeldt tal van bronnen voor elke bewering die hij doet. Dat is evidence-based werken; het toepassen van de wetenschappelijke methode. Een schril contrast met wat je tegenwoordig allemaal moet horen. De migranten zijn slecht; de vrouw is minderwaardig; wie niet werkt, draagt niet bij aan de maatschappij; de jeugd is woke; werklozen zijn lui enz. Niet gehinderd door enig inzicht of bewijs veralgemenen, is te gemakkelijk. In God we trust, all the others must bring evidence. En daarom vertrouw ik de analyse en synthese van Philipp Blom..
3. De natuur is er en alle menselijke/maatschappelijke systemen zijn uitgevonden en gemaakt; en dus veranderbaar door de mens. Ik geloof dus in de maakbaarheid van de toekomst. Het zal wel gemakkelijker fietsen zijn wind mee. Bvb. Wijndruiven planten in België zal door de klimaatopwarming makkelijker gaan dan regen voorzien in Zuid-Spanje. Maar je moet het wel nu doen om er de volgende generaties van te kunnen genieten. Grote veranderingen gaan traag, hoezeer guru’s ook willen vertellen dat het voor morgen is dat AI, de metaverse, digitale transformatie (en wat zal het daarna zijn? China!) ons komt opeten. In het licht van die grote trends kunnen we wel vandaag rustig mee evolueren, experimenteren, blijven rondkijken en inschatten wanneer een versnelling hoger te schakelen. Evolutie. Geen paniek. Staat dat letterlijk in het boek? Nee. 🤓
Voor wie denk je dat het boek geschikt is?
Voor mensen met brede interesse die willen begrijpen, strategisch werken en daarbij niet vies zijn van zelf na te denken op basis van feiten en bewijsstukken. Eigenlijk voor iedereen die begaan is met onze maatschappij en de toekomst daarvan.
(Om inzicht te krijgen in hoe systemen werken: lees Thinking in Systems van Donella Meadows.)
Heb jij een boek gelezen of podcast geluisterd die je echt iedereen aanraadt? Of net eentje dat niet aan de verwachtingen voldeed?
💡 Meer inspiratie, inzichten, key takeaways en best practices? Abonneer je op onze 2-wekelijkse nieuwsbrief FF Inspireren; no sales (!) enkel inspiratie over ondernemen, HR, communicatie, leiderschap en employer branding.