Wat kan je zelf doen om je Employer Branding naar een hoger niveau te tillen?

/ /

In onze vorige blogpost kon je al lezen hoe en waarom Employer Branding interessant is om je werknemers b(l)ij te houden en om hen ware ambassadeurs te laten worden van je bedrijf. Deze keer hebben we het, zoals afgesproken, over het externe facet. Hoe kan je je nu onderscheiden van die honderd andere bedrijven met dezelfde soort vacatures? Hoe zorg je ervoor dat een buitenstaander perfect ziet waar jouw bedrijf voor staat en jouw onderneming eruit pikt als die unieke, geweldige werkplek? Juist ja: met Employer Branding.

De eerste stappen moeten altijd zijn om als bedrijf intern honderd procent te weten wat de werknormen en -waarden zijn, wat je uitdraagt qua vibe en dat je dat allemaal samen als team ook zo uitstraalt naar de buitenwereld toe. Ambassadeurs worden zo op natuurlijke wijze gecreëerd zonder dat je ze hebt moeten boetseren en zijn door hun authenticiteit de beste reclame ooit.

Zoek het niet te ver

Hoe draag je het nu verder uit? Dat kan op meerdere manieren. Heb je, bijvoorbeeld, een vacature staan op je website? Had je er al eens aan gedacht om een leuke testimonial op te nemen met een paar collega’s om de toekomstige werknemer te tonen hoe het eraan toegaat achter de schermen? Dat kan een filmpje zijn waarin een werknemer op stap gaat door het bedrijf (en het zo dus meteen even toont) en links en rechts ‘hoi’ zegt tegen een collega of het kan evengoed een videocollage zijn van allemaal topmomenten met het team.

Denk aan een cafémomentje op vrijdagavond, een teambuilding, een toffe lunch, et cetera. Op een dergelijke manier toon je een potentiële kandidaat het reilen en zeilen van het bedrijf én ziet die meteen in wat voor team hij/zij terecht zou komen. Dat helpt vaak om een goeie match te vinden (of net om een slechte match te voorkomen) en het kan een extra motivatie zijn voor een geïnteresseerde kandidaat om nog meer moeite te doen om een topsollicitatie te leveren.

Denk na over je online vindbaarheid

Verder zijn er die beruchte socialemediakanalen. Niets voor bedrijven? Think again. Online vindbaarheid speelt een grote (soms zelfs cruciale) rol in het aantrekken van werknemers en klanten. We leven in een informatiemaatschappij dus wees er maar zeker van dat elke gebruiker die over jouw bedrijf gehoord of gelezen heeft, al eens jouw Facebook, Instagram en LinkedIn account van dichtbij heeft bekeken. Omgekeerd doe jij dat als werkgever misschien ook wel om te zien wat voor vlees je in de kuip hebt.

Wat krijgen kandidaten op jouw profielen te zien? Een team vol enthousiaste jongelingen die steevast elke vrijdag na het werk samen een pint gaan pakken? Een team kraaknette 45+ profielen die fier op congres na congres staan te blinken? Een pagina met allemaal memes? Begrijp ons niet verkeerd: geen van die drie opties is beter of slechter dan de andere, maar: het ene trekt een bepaalde kandidaat al meer aan dan het andere. Besef ook hier: wie wil je zijn naar de buitenwereld toe, waarom én: pas je kanalen hierop aan. Ook dat is Employer Branding!

Your vibe attracts your tribe, hoor je wel eens en dat is absoluut waar. Veel instroom is zeker beter dan geen instroom, maar als bedrijf wil je toch vooral de beste match met je team en de meest kwalitatieve kandidaat in één. Dat is geen sinecure en Employer Branding helpt om die match beter te kunnen vinden. Je ziet als bedrijf in je instroom namelijk sneller wie echt de moeite is om uit te nodigen op gesprek en wie the perfect fit voor jouw team is als je zelf ook honderd procent weet wie/wat je brand juist is en wie/wat daarbij past en nodig is.

Kandidaten die zichzelf helemaal weerspiegeld zagen in de vacature en voelen dat ze helemaal passen bij je team gaan al snel extra moeite doen om een top notch sollicitatie neer te zetten. Logisch: jij wilt je als bedrijf onderscheiden van de concurrent, maar dat wilt die kandidaat ook ten opzichte van haar/zijn concurrentie. Het spaart dus zowel jezelf als kandidaten moeite en energie (die jij als onderneming in de betere matches kan steken!) als het voor een kandidaat duidelijk is wie jouw team is, waar jouw bedrijf voor staat.

Let op: enkel als jouw Employer Branding op punt is gesteld!


Benieuwd welke andere, nog concretere tips we je nog kunnen aanreiken? Via onze Employer Branding workshop krijg je na 1 dag al een concreet actieplan van wat je allemaal kan ondernemen. Dit volledig op maat van jouw bedrijf. Zullen we? We’re only one call away!