FF Lezen: Stories that stick - Kindra Hall
29/02/2024 / FF Lezen /
Chloé Van Elsen, onderneemster, Founder Aris & Totell
Chloé Van Elsen is founder en creatief strateeg bij storydoing bureau Aris & Totell. Zij helpen dagelijks bedrijven en merken bij het scherp zetten en waarmaken van hun missie. Ze begeleiden jou letterlijk van woorden naar daden. Want een goed verhaal, lééf je! En ze heeft nog meer plannen voor de toekomst...
Hi Chloé! Over welk boek hebben we het vandaag?
"Stories that stick" van Kindra Hall.
Waarom heb je voor dit boek gekozen?
Storytelling is volgens mij dé must have business skill van de 21ste eeuw. Eruit springen tussen alle ruis en de aandacht van je publiek verdienen is de hoofduitdaging voor vele bedrijven, marketers, sprekers en thought leaders. Dit boek geeft duidelijke handvaten over waarom en hoe verhalen je daarbij kunnen helpen.
Wat zijn jouw 3 key learnings uit dit boek?
- "Story is the language of the brain." Wij, mensen, zijn wired for story. Onze breinen zijn er letterlijk voor "bedraad". Onze breinchemie verandert, waardoor luisteraars zich meer geconnecteerd, vertrouwd en vrijgevig kunnen voelen. Dat maakt storytelling razend effectief én krachtig. Tenminste, als je goede verhalen vertelt.
2. Niet alles is een verhaal. Een verhaal moet aan specifieke vereisten voldoen. Anders verschilt het niet van een simpele anekdote aan de koffiemachine. De key elementen zijn (volgens dit boek): herkenbare personages, een authentieke emotie, een significant moment en specifieke details.
3. Elk bedrijf heeft minstens 4 verhalen te vertellen: the value story, the founder story, the purpose story en de customer story. Daarnaast leven er waarschijnlijk nog honderden verhalen binnen je organisatie. Het is key om alert te blijven, ze te capteren én documenteren in een soort "story-database". Ze zullen nog van pas komen!
Voor wie denk je dat het boek geschikt is?
Iedereen die verbinding zoekt met z'n publiek. Iedereen die mensen moet overtuigen. Iedereen die moeilijke boodschappen moet brengen. Iedereen die iets wil verkopen. Iedereen die zich anders of beter wil uitdrukken. Bref: iedereen die met mensen communiceert.
Heb jij een boek gelezen of podcast geluisterd die je echt iedereen aanraadt? Of net eentje dat niet aan de verwachtingen voldeed?